احمد داودی فر؛ جواد محرابی؛ نسرین جزنی
دوره 11، شماره 3 ، آبان 1402، ، صفحه 53-76
چکیده
بخش قابل توجهی ازاقداماتاجراییدرکشور،توسط کارکنان بخشدولتیصورتمیپذیرد. بنابراینهراقدامی درجهت بهبود عملکرد منابعانسانی منتج بهارتقاء کیفیت خدمات ...
بیشتر
بخش قابل توجهی ازاقداماتاجراییدرکشور،توسط کارکنان بخشدولتیصورتمیپذیرد. بنابراینهراقدامی درجهت بهبود عملکرد منابعانسانی منتج بهارتقاء کیفیت خدمات عمومیخواهد شد. تلاشدرراستای اجرایخطمشی بهبودعملکردمنابع انسانیضمنآسیبشناسی عملکرددستگاههایاجرایی درارتباط با بهبود عملکرد منابع انسانی بستری برای ارتقاء عملکرد اینسازمانها خواهد شد. هدف:اجرا خطمشی بهفعالیتها واقدامات سازمانهای مجری وچگونگی انجامدادن آنهاگفته میشود. دراجرای خطمشی، باید به مرحلهتدوین(قابلیت سازمان درتدوین خطمشیهای تعالی بخش)، به مرحله اجرا (قابلیت و ظرفیت اجرایی سازمان مجری خطمشی)وهم بهانسجام وهماهنگی خطمشیها نگاهی توأمان داشت. لذا طراحی مدلی دقیق،جامع ویکپارچه برای نائل شدن به پیامدهای موفقیتآمیز اجرای خطمشی،بسیار ضروریاست. هدف اصلی این پژوهشطراحیمدلاجراییخطمشیبهبود عملکردمنابع انسانیدر شستا میباشد. روشپژوهشازنوعکیفی بوده ودادهها ازطریقمصاحبه نیمه ساختارمند با متخصصان خطمشیگذاریوحوزه منابع انسانی گردآوری گردید. دادههای پژوهششاملاسنادبالادستی، متونونتایجحاصل ازمصاحبه با 16نفراز متخصصان دانشگاهی و خبرگان سازمانی که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع آوری دادههای کیفی از بررسی اسناد وادبیات مرتبط وابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید.دادههای حاصلاز مصاحبهبا تکنیک آترید واسترلینگ مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرارگرفتند. نتایج تحقیق حاضرنشان داد که مدل اجرای خطمشی بهبود عملکرد منابع انسانی شامل6 مفهوم (مضمون فراگیر)، 24بُعد (مضمون سازمان دهنده) و 145مؤلفه (مضمون پایه) است. در پژوهش حاضر سعی شد مدلی ارائه شود که مجموعه ای از عوامل تأثیرگذار در خطمشیگذاری واجرای آن در حوزه بهبود عملکرد منابع انسانی را در تعامل و تبادل با یکدیگر مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد.درک صحیح از مفاهیم حاصل شده و به کارگیری آن در نظام اجرای خط مشی سازمان های دولتی، در اثربخشی و کارایی مجموعه عملکرد کارکنان و سازمان تأثیر بسزاییخواهد گذاشت.