مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1401
چکیده
سبکزندگی بهمعنای امروزd آن اگرچه پدیدهای نو و محصول شرایط زندگی مدرن است لکن در قالب ادبیاتی دیگر دیرینهای طولانی دارد و مفاهیم مرتبط با آن را میتوان در آیات قرآن کریم پیدا کرد. در علوم اجتماعی ...
بیشتر
سبکزندگی بهمعنای امروزd آن اگرچه پدیدهای نو و محصول شرایط زندگی مدرن است لکن در قالب ادبیاتی دیگر دیرینهای طولانی دارد و مفاهیم مرتبط با آن را میتوان در آیات قرآن کریم پیدا کرد. در علوم اجتماعی برای بررسی موضوع سبکزندگی از مفاهیمی همچون توسعه، تمدن، فرهنگ، طبقه، هویت و مانند آن استفاده شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی سبکزندگی در قرآن کریم به این پرسش پاسخ میدهد که واژگان مربوط و مرتبط با سبک زندگی در قرآن کدامند و بسامدی آن در این کتاب مقدس چگونه است؟ با استفاده از روش اسنادی در مرحله اول و تحلیل بسامدی یا فراوانی در مرحله دوم، این نتیجه حاصل شد که حداقل 10 واژه در قرآن کریم دارای قرابت معنایی با سبک زندگی است و با استفاده از این واژگان میتوان تصویری از سبک زندگی اسلامی مبتنی بر قرآن کریم ارائه کرد. علاوه بر واژه دین که درتعریف آن به روش زندگی نسبت این همانی با سبک زندگی دارد، واژگانی همچون سنت، ملت، منهاج، صراط، طریق، حیات طیبه، دأب، سیره و مانند آن نیز مشعر به سبک زندگی هستند. چنانچه سبک زندگی را به همه سطوح و عرصههای حیات جمعی و فردی تسری بدهیم، مفاهیمی چون «دین»، «سنت» و «ملّت» نزدیکترین واژهها به سبک زندگی خواهند بود. در تلقی از سبک زندگی بهمثابه روش زندگی، واژههایی همچون «منهاج»، «سیره» مناسبتر هستند؛ لکن اگر بنا باشد همچون برخی ادبیات موجود، سبک زندگی را به سطوح رویین زندگی مربوط بدانیم، معادلهای دیگری مانند «شاکله» و «دأب» سنخیت بیشتری با موضوع بررسی دارند.
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه هوش معنوی و سبکزندگی اسلامی با مشارکت در فعالیتهای فرهنگی در اساتید بسیجی انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه هوش معنوی و سبکزندگی اسلامی با مشارکت در فعالیتهای فرهنگی در اساتید بسیجی انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه اساتید بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1-1400 به تعداد 294 نفر بودند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 167 نفر بدست آمد که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس هوش معنوی کینگ (2008)، پرسشنامه سبکزندگی اسلامی کاویانی (1390) و پرسشنامه مشارکت در فعالیتهای فرهنگی گنجی و همکاران (1397) بودند که پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 86/0، 92/0 و 90/0 بدست آمد. یافتهها نشان داد که هوش معنوی (و هر چهار مولفه آن شامل تفکر انتقادی وجودی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی و توسعه حالت هوشیاری) و سبکزندگی اسلامی (و هر ده مولفه آن شامل زمانشناسی، امنیت، تفکر و علم، سلامت، خانوادگی، مالی، عبادی، باورها، اخلاقی و اجتماعی) با مشارکت در فعالیتهای فرهنگی در اساتید بسیجی رابطه مثبت و معنادار داشتند (001/0˂P). همچنین، متغیرهای هوش معنوی و سبکزندگی اسلامی بهطورمعناداری توانستند 43 درصد، چهار مولفه هوش معنوی بهطورمعناداری توانستند 28 درصد و ده مولفه سبکزندگی اسلامی بهطورمعناداری توانستند 54 درصد از تغییرات مشارکت در فعالیتهای فرهنگی در اساتید بسیجی را تبیین کنند (001/0˂P). نتایج نشاندهنده رابطه مثبت معنادار هوش معنوی و سبکزندگی اسلامی با مشارکت در فعالیتهای فرهنگی در اساتید بسیجی و نقش آنها در تبیین مشارکت در فعالیتهای فرهنگی آنان بود.