• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 5 (1396)
شماره شماره 9
دوره دوره 4 (1395)
دوره دوره 3 (1394)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)
اسگندری, کریم, عرفای جمشیدی, شادی. (1396). اولویت بندی و تعیین وضعیت مؤلفه های هوش فرهنگی بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت (مطالعه موردی: رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان شرقی). الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی, 5(9), 8-34.
کریم اسگندری; شادی عرفای جمشیدی. "اولویت بندی و تعیین وضعیت مؤلفه های هوش فرهنگی بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت (مطالعه موردی: رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان شرقی)". الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی, 5, 9, 1396, 8-34.
اسگندری, کریم, عرفای جمشیدی, شادی. (1396). 'اولویت بندی و تعیین وضعیت مؤلفه های هوش فرهنگی بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت (مطالعه موردی: رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان شرقی)', الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی, 5(9), pp. 8-34.
اسگندری, کریم, عرفای جمشیدی, شادی. اولویت بندی و تعیین وضعیت مؤلفه های هوش فرهنگی بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت (مطالعه موردی: رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان شرقی). الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی, 1396; 5(9): 8-34.

اولویت بندی و تعیین وضعیت مؤلفه های هوش فرهنگی بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت (مطالعه موردی: رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان شرقی)

مقاله 1، دوره 5، شماره 9، بهار و تابستان 1396، صفحه 8-34  XML اصل مقاله (827.75 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
کریم اسگندری email 1؛ شادی عرفای جمشیدی2
1دانشگاه پیام نور
2مؤسسه آموزش عالی اسوه، تبریز، ایران
چکیده
هوش فرهنگی مهم ترین ابزاری است که می تواند برای مواجهه مناسب با موقعیت های چند فرهنگی به کار گرفته شود. اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین، رهنمودها و توصیه های بسیاری در هر جنبه از زندگی بشر را دارا می باشد و قرآن به عنوان یک راه کار بزرگ الهی برای انسان‌ها بهترین و با قوام‌ترین راه را به بشریت ارایه می دهد و انسان‌ها را به سمت راهی که مطمئن‌تر و مستحکم‌تر است هدایت می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مؤلفه های هوش فرهنگی رؤسای شعب بانک ملت از دیدگاه اسلام و قرآن می باشد. برای این منظور هوش فرهنگی بر اساس نظریه تلفیقی «انگ، ونداین و کریستین کُه » و «قرآن و اسلام» در چهار مؤلفه هوش فراشناخی اسلامی- ایرانی، هوش شناختی اسلامی- ایرانی، هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی و هوش رفتاری اسلامی تعریف شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان شرقی می باشد که تعداد آن ها 71 نفر می باشند. ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه می باشد که پس از سنجش روایی و پایایی آن، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، اطلاعات حاصله با استفاده از روش های آماری توصیفی تلخیص و طبقه بندی شد و برای آزمون سوال های پژوهش از آزمون One T-Test Sample و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاصله بیان گر آن است که وضعیت هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی رؤسای شعب بانک ملت نسبت به سایر مؤلفه های هوش فرهنگی اسلامی- ایرانی وضعیت بهتری دارد.
کلیدواژه‌ها
هوش فرهنگی اسلامی- ایرانی؛ هوش فراشناختی اسلامی- ایرانی؛ هوش شناختی اسلامی- ایرانی؛ هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی؛ هوش رفتاری اسلامی- ایرانی
عنوان مقاله [English]
Prioritize and determine the status of cultural intelligence components based on Iranian Islamic model of progress (Case Study: managers of Bank Mellat's Branches in East Azerbaijan Province)
نویسندگان [English]
Karim Esgandari1؛ Shadi Orafaye Jamshidi2
1Payam Noor University
2Higher Education Institution of Osve, Tabriz, Iran
چکیده [English]
Cultural intelligence is the most significant tool that can be used to proper encounter with multi-cultural situations. Islam as the final and most complete religion, contain guidelines and recommendations in every aspect of human life and Quran as a great divine solution for people, proffer the best and most consistency way to humanity and also conducts people to the path which is more reliable and secure. Present study is aimed at an examination the status of Components of the Islamic Cultural Intelligence of the managers of Bank Mellat's Branches from the perspective of Islam and the Quran. For this purpose; Cultural intelligence is defined on the basis of the combination of theory "Ang,Van Dyne & Christine Koh" and "Quran and Islam", in the four components of Iranian Islamic Meta-cognitive Intelligence, Iranian Islamic Cognitive Sciences, Iranian Islamic Motivational Intelligence and Iranian Islamic Behavioral Intelligence. The statistical population consists of 71 people including the managers of Bank Mellat's Branches. The data collection instrument is a questionnaire that they were distributed among a population after assess the reliability and validity of the questionnaire. Obtained Information were summarized and categorized by using Descriptive statistics. In order to test the research questions, One T-Test Sample and Friedman test were used. The results indicate that the Iranian Islamic motivational intelligence of managers of Bank Mellat's Branches is in better condition than other components of the Iranian Islamic cultural intelligence.
کلیدواژه‌ها [English]
Iranian Islamic Cultural Intelligence, Iranian Islamic Meta-cognitive Intelligence, Iranian Islamic Cognitive Sciences, Iranian Islamic Motivational Intelligence, Iranian Islamic Behavioral Intelligence
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 872
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 479
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.