نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مدرس گروه دریایی دانشکده علوم و فنون مرز دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی (ع)، مراکز علمی کاربردی و جهاد دانشگاهی

چکیده

اختلافات دریایی نوعی خاص از دعاوی تلقی شده که نیاز به بررسی تخصصی دارد. در الگوی ایرانی کنونی، بسیار دیرهنگام به این قضیه توجه شد و از این حیث مورد انتقاد است. پس از پیگیری های مکرر سازمان بنادر و کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش ایران، لایحه تشکیل دادگاه دریایی به مجلس ارسال شد که هنوز هم بی توجه مانده است. این پژوهش به روش تحلیلی توصیفی انجام شده و هدف آن است که الگوی ایرانی حل اختلافات دریایی مورد ارزیابی قرار گیرد. چنین نتیجه شد که جزئیات خاص همچون سقف زمانی و مکانی در برخی مسائل در لایحه جدید لحاظ نشده و در عین حال به صلاحیت ها توجهی نشده است. از این رو الگوی کنونی به فرض موفقیت دارای نقص بوده و نیاز به بازبینی دارد. نیاز است که دغدغه های هر دو شرکت ملی نفتکش و بنادر و کشتیرانی مودر توجه قرار گیرد. در عین حال توصیه شده که مجلس شورای اسلامی نسبت به بررسی لایحه مذکور، تعجیل نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing the reasons for the survival of the development of marine industries in the country and the proposed solutions to improve the Iranian model of water industries

نویسنده [English]

  • Ali HajatPoor GhaleRoodkhani

Lecturer of the Maritime Department, Faculty of Frontier Sciences and Technology, Imam Hassan Mojtabi University of Officers and Police Training (AS), Applied Scientific Centers and Academic Jihad

چکیده [English]

Maritime disputes are considered to be a special kind of claims that require specialized investigation. In the current Iranian model, attention was paid to this issue very late and it is criticized in this respect. After repeated follow-ups by the Ports and Shipping Organization and the National Iranian Oil Tanker Company, the bill for establishing a maritime court was sent to the parliament, which still remains ignored. This research was carried out using a descriptive analytical method and its purpose is to evaluate the Iranian model of resolving maritime disputes. It was concluded that specific details such as time and place limits in some issues were not included in the new bill and at the same time qualifications were not considered. Therefore, the current model, assuming success, is flawed and needs to be revised. It is necessary to pay attention to the concerns of both national oil tankers and ports and shipping companies. At the same time, it is recommended that the Islamic Council should expedite the review of the said bill.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Maritime claims
  • Iranian model
  • Maritime court
  • Maritime law