بهناز خوش طینت؛ طهمورث حسنقلی پور؛ مهدی غلاملو
دوره 11، شماره 2 ، شهریور 1402
چکیده
امروزه یکی از مباحث اساسی در خانوادهها، رعایت الگوهای مصرف سازگار با فرهنگ ایرانی و آموزههای اسلامی است. تحقیقات حاکی از وجود فاصله میان الگوی مصرف جامعۀ فعلی با الگوی مصرف مطلوب از دیدگاه اسلام و ...
بیشتر
امروزه یکی از مباحث اساسی در خانوادهها، رعایت الگوهای مصرف سازگار با فرهنگ ایرانی و آموزههای اسلامی است. تحقیقات حاکی از وجود فاصله میان الگوی مصرف جامعۀ فعلی با الگوی مصرف مطلوب از دیدگاه اسلام و فرهنگ ایرانی است. بنابراین پژوهش حاضر، با هدف تعیین تأثیر عواملی چون اعتقاد به خالقیت و رزاقیت خداوند متعال، شناخت کالاهای مباح، مطلوبیت نعمتهای خداوند و فرهنگ اسلامی- ایرانی حاکم در جامعه، بر الگوی مصرف اسلامی، به روش پیمایشی انجام شده است. جامعۀ آماری تحقیق مصرفکنندگان بالای 18 سال در شهرستان کرج است. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محقق ساخته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری و نرم افزار PLS استفادۀ شده است. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد عواملی همچون اعتقاد به خالقیت و رزاقیت خداوند، مطلوبیت نعمتهای الهی و فرهنگ حاکم در جامعۀ، تاثیر مثبت و معناداری بر الگوی مصرف اسلامی-ایرانی دارد. در صورتیکه شناخت کالاهای مباح در الگوی مصرف اسلامی- ایرانی تأثیرگذار نیست.