خدیجه حسین زاده؛ سید احمد موسوی باردئی؛ طاهره ماهروزاده؛ زینب تقی لو
دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1402
چکیده
روح اصلی بیانیهی گام دوم انقلاب سبک زندگی به معنای جامع آن است. سبک زندگی مقولهای است بنیادین که اندیشمندان علوم اجتماعی، تربیتی، روانشناختی اقتصادی و مدیریتی با رویکردهای مختلف به آن توجه کردند ...
بیشتر
روح اصلی بیانیهی گام دوم انقلاب سبک زندگی به معنای جامع آن است. سبک زندگی مقولهای است بنیادین که اندیشمندان علوم اجتماعی، تربیتی، روانشناختی اقتصادی و مدیریتی با رویکردهای مختلف به آن توجه کردند اما تفسیر مقام معظم رهبری از سبک زندگی و مولفههای تمدن ساز ایشان در حوزهی مصرف به این دلیل که برگرفته از مبانی دینی و ناظر به مسائل فرهنگی و اقتصادی میتواند مسیر روشنی را در اختیار محققان و مبلغان فرهنگ اسلامی قرار دهد. از این رو مقالهی پیش رو با به روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای درصدد است که با تحلیل قرآنی - روایی بیانات مقام معظم رهبری به تبیین مولفههای تمدنساز سبکِ زندگی قرآنی در حوزه مصرف بپردازد. یافتههای پژوهش پیشرو، حاکی از آن است که از دیدگاه مقام معظم رهبری، مهمترین مولفههای موثر در تمدنسازی سبک زندگی قرآنی در حوزهی مصرف را میتوان به دو دستهی مولفههای سلبی و ایجابی تقسیم نمود. مصرف اقلی و قناعت، دقت بیشتر در مصرف عمومی، توازن بین دخل و خرج، گزینش کالاهای حلال و طیب، گزینش کالاهای داخلی از جمله مولفههای ایجابی و عدم اسراف، عدم تجمل گرایی، عدم اتراف و تنوع طلبی، نفی نیازهای کاذب و اولویتبندی نیازها از جمله مولفههای سلبی تمدنسازی در اصلاح الگوی مصرف از دیدگاه ایشان است.