نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار

چکیده

هدف پژوهش حاضر پاسخگویی به این سئوال است که «عوامل مؤثر بر سبک زندگی پایدار کدامند و با چه روش‌هایی می‌توان سیاست‌ها و اقدامات مربوط به سبک زندگی پایدار را طراحی و ارزیابی کرد؟» برای رسیدن به هدف مذکور محقق تلاش کرده با بررسی ادبیات نظری موجود در این حوزه، ضمن ارائه تعریفی جامعه‌شناختی از سبک زندگی پایدار، عوامل مؤثر را در سه مقوله انگیزه‌ها، پیشران‌ها و تعیین کننده‌ها مشخص سازد. عوامل تعیین کننده‌ نیز به نوبه خود به نگرش‌ها، تسهیل کننده‌ها (دسترسی) و زیرساخت‌ها تقسیم می‌شوند. بعلاوه، نشان داده است که دو روش برای طراحی و ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات مرتبط با سبک زندگی پایدار وجود دارد: الف) رویکرد REDuseکه راهبردی از پایین به بالاست و ب) رویکرد AFI که راهبردی از بالا به پایین است. سپس با تکیه بر رویکرد AFI و به کارگیری روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه محقق ساخته (از نوع طیف لیکرت) در صدد برآمده تا یکی از عناصر تشکیل دهنده نگرش‌ها یعنی دانش و آگاهی گروهی از ذینفعان (شهروندان 5 منطقه تهران) را با حجم نمونه 1200 نفر (593 مرد و 607 زن) و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده در زمینه سبک زندگی پایدار بسنحد. یافته‌های مطالعه نشان داد که در صورت عدم وجود گزینه‌های پایدار و دسترسی به آنها یا گیر افتادن در میان گزینه‌های ناپایدار، به راحتی نمی‌توان طبق آگاهی عمل کرد. افزایش آگاهی شهروندان تنها بخشی از کارهایی است که باید انجام شود

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Factors affecting sustainable lifestyles and approaches, design and evaluation of policies and actions

نویسنده [English]

  • vahid salehi

دانشجو

چکیده [English]

The purpose of this study is to answer the question "What are the factors affecting a sustainable lifestyle and how can policies and actions related to a sustainable lifestyle be designed and evaluated?" To achieve this goal, the researcher has tried to identify the effective factors in the three categories of motivations, drivers and determinants by examining the theoretical literature in this field, while providing a sociological definition of sustainable lifestyle. Determinants in turn are divided into attitudes, facilitators (access) and infrastructure. In addition, it has shown that there are two ways to design and evaluate sustainable lifestyle policies and measures: a) the REDuse approach, which is a bottom-up strategy, and b) the AFI approach, which is a top-down strategy. Then, relying on the AFI approach and using a survey method and a researcher-made questionnaire (of the Likert scale), one of the constituent elements of attitudes, namely knowledge and awareness of a group of stakeholders (citizens of 5 districts of Tehran) with a sample size of 1200 (593 males and 607 females) and simple random sampling method in the field of sustainable lifestyle. The findings of the study showed that in the absence of sustainable options and access to them or getting stuck among unstable options, it is not easy to act consciously. Raising citizens' awareness is only part of what needs to be done

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lifestyle
  • Effective Factors
  • citizens'
  • awareness
  • Approaches
ابراهیمی لویه، عادل و میرزائی راجعونی، سلیمان ؛ عابدیان شهرکی، نازیلا (1397)، فرهنگ اصطلاحات تخصصی دو زبانه علوم اجتماعی، تهران : نشر لویه.
خورشیدی زگلوجه، رضا، حبیب پور گتابی، کرم، کرم پور، روزا (1397)، تعامل بین سبک زندگی پایدار و توسعه پایدار خانواده‌های روستایی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، سال هجدهم، بهار 97، شماره 68، صفحات 261 تا 297.
دانلپ. ای ، برول. جی (1399)، تغییرات اقلیمی و جامعه: دیدگاه‌های جامعه‌شناختی، ترجمه و ویرایش عادل ابراهیمی لویه و سلیمان میرزائی راجعونی، تهران: نشر وانیا.                                   
Akenji, L. (2014). Consumer scapegoatism and limits to green consumerism. Journal of Cleaner Production, 63, 13–23. http://doi.org/ 10.1016/j. jclepro.2013.05.022
Akenji, Lewis.Chwn, Huizhen (2016), A framework for shaping sustainable lifestyles: determinants and strategies, United Nations Environment Programme
Barr, Stewart. Gilg, Andrew (2006), Sustainable lifestyles: Framing environmental action in and around the home. Geoforum 37 (2006) 906–920
Beck, Ulrich, 1992. Risk Society: Towards a New Modernity. Übersetzt von Mark Ritter.Sage, London
Becker, G. S. (1998). Accounting for Tastes. Harvard University Press
Bocock, R. (1992) Consumption and Lifestyles, in R. Bocock and K. Thompson (eds)
Social and Cultural Forms of Modernity, Cambridge: Polity
Bossel H. (1999). Indicators for sustainable development: theory, method, application. International Institute for Sustainable Development, Canada, pp. 2– 10. [Google Scholar]
Bourdieu, P. (1977) Outline of a Theory of Practice, Cambridge: Cambridge University Press
Chaney, D. (1996) Lifestyles, London and New York: Routledge
Edgar, A and Sedgwick, P. (1999) Key Concepts in Cultural Theory, London and New York: Routledge
Ernst & Young. (2011). Innovating for the Next Three Billion. Ernst & Young
Evanse, D. & T. Jackson (2007). Towards a Sociology of Sustainable Lifestyles. University of Surrey
Farhud DD, Malmir M, Khanahmadi M. (2015). Indicators of Healthy Lifestyle. Iranian Academy of Medical Sciences, Tehran. [Google Scholar]
Featherstone, M. (1991). Consumer Culture & Postmodernism. London: Sage Publication
Fren EF. (2001). Advanced focus group research. Sage publication, London. [Google Scholar]
Giddens, Anthony Modernity and Self-Identity, 1991. Polity Press, Cambridge
  Global Footprint Network. (n.d.). World Footprint. Retrieved September 17, 2015, from http://www.footprintnetwork.org/en/ index.php/ GFN/ page/world_footprint/
Kharas, H. (2011). The Emerging Middle Class in Developing Countries. OECD Development Centre Working Paper Series, (285), 1–52. http://doi. org/10.1787/5kmmp8lncrns-en
Kirishnan J. (2011). Life style: a tool for understanding buyer behavior. Int J Econs Mgmt, 5( 1): 283–298. [Google Scholar]
Lash, S. (1993) Reflexive Modernisation: the Aesthetic Dimension, Theory, Culture and Society, 10: pp. 1 – 24
Latour, B. (2005) Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network Theory, Oxford: Oxford University Press
Law, J. (1994) Organising Modernity, Oxford: Blackwell
Max-Neef, M. A. (1991). Human scale development: conception, application and further reflections. New York: Apex Press
Mont, O., & Power, K. (2013). Understanding factors that shape consumption. ETC-SCP and EEA, Copenhagen,. Retrieved from http://scp. eionet.europa. eu/publications/ wp2013_1/wp/wp2013_1
Munro, R. (1997) Ideas of Difference: Stability, Social Spaces and Labour of Division, Oxford: Blackwell
(2002). Towards Sustainable Household consumption? Trends and Policies in OECD Countries. Paris: OECD. Retrieved from http://doi. org/10.1787/9789264175068-en
Trigg, Andrew B., 2001. Veblen, Bourdieu, and conspicuous consumption. Journal of Economic Issues 35 (1), 99–115
Veblen, Thorstein, 1899. The Theory of the Leisure Class. New York
Veblen, Thorsten(1966), Exerpts from "The Theory of the Leisure Class." Pp. 36-42 in R. Bendix and S. M. Lipset (eds.), Class, Status, and Power. New York:The Free Press
Vergragt, P., Akenji, L., & Dewick, P. (2014). Sustainable production, consumption, and livelihoods: global and regional research perspectives. Journal of Cleaner Production, 63, 1–12. http://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.09.028
World Commission on Environment and Development (1987). Our common future. Oxford University Press, Oxford, p. 27. [Google Scholar]
Wright, James D. (2015), International of Encyclopedia of Social and Behavioral Sciences, srcond edition, Elsevier Ltd