TY - JOUR ID - 60891 TI - اولویت بندی و تعیین وضعیت مؤلفه های هوش فرهنگی بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت (مطالعه موردی: رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان شرقی) JO - فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی JA - IPOBA LA - fa SN - 2329-5599 AU - اسگندری, کریم AU - عرفای جمشیدی, شادی AD - دانشگاه پیام نور AD - مؤسسه آموزش عالی اسوه، تبریز، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 5 IS - 9 SP - 8 EP - 34 KW - هوش فرهنگی اسلامی- ایرانی KW - هوش فراشناختی اسلامی- ایرانی KW - هوش شناختی اسلامی- ایرانی KW - هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی KW - هوش رفتاری اسلامی- ایرانی DO - N2 - هوش فرهنگی مهم ترین ابزاری است که می تواند برای مواجهه مناسب با موقعیت های چند فرهنگی به کار گرفته شود. اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین، رهنمودها و توصیه های بسیاری در هر جنبه از زندگی بشر را دارا می باشد و قرآن به عنوان یک راه کار بزرگ الهی برای انسان‌ها بهترین و با قوام‌ترین راه را به بشریت ارایه می دهد و انسان‌ها را به سمت راهی که مطمئن‌تر و مستحکم‌تر است هدایت می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مؤلفه های هوش فرهنگی رؤسای شعب بانک ملت از دیدگاه اسلام و قرآن می باشد. برای این منظور هوش فرهنگی بر اساس نظریه تلفیقی «انگ، ونداین و کریستین کُه » و «قرآن و اسلام» در چهار مؤلفه هوش فراشناخی اسلامی- ایرانی، هوش شناختی اسلامی- ایرانی، هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی و هوش رفتاری اسلامی تعریف شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان شرقی می باشد که تعداد آن ها 71 نفر می باشند. ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه می باشد که پس از سنجش روایی و پایایی آن، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، اطلاعات حاصله با استفاده از روش های آماری توصیفی تلخیص و طبقه بندی شد و برای آزمون سوال های پژوهش از آزمون One T-Test Sample و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاصله بیان گر آن است که وضعیت هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی رؤسای شعب بانک ملت نسبت به سایر مؤلفه های هوش فرهنگی اسلامی- ایرانی وضعیت بهتری دارد. UR - http://www.ipoba.ir/article_60891.html L1 - http://www.ipoba.ir/article_60891_2f9f519e9e6f40c9a2f0256489529a09.pdf ER -