TY - JOUR ID - 171401 TI - *واکاوی الزامات و راهکارهای نهاد مدرسه در راستای دستیابی به تدابیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت JO - فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی JA - IPOBA LA - fa SN - 2329-5599 AU - جمشیدیها, غلامرضا AU - نعمتی, سیده فاطمه AU - سیاح طاهری, عباس AD - هیات علمی- دانشگاه تهران AD - AD - کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه علامه طباطبایی Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 10 IS - 4 SP - EP - KW - مدرسه KW - الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت KW - معلم KW - کتب درسی KW - فعالیت پرورشی KW - جامعه پذیری DO - N2 - دستیابی به اهداف متعالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیازمند شناخت راهکارهای دستیابی به تدابیر در سازمان‌ها و نهادهای کشور است. پژوهش حاضر با هدف یافتن الزامات و راهکارهای مناسب نهاد مدرسه برای انطباق با تدابیر از منظر جامعه شناسی انجام شده است. با استفاده از روش کیفی، 45 نفر از معلمان با سابقه مدارس دولتی مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. ابتدا تدابیر مرتبط با نهاد مدرسه نشانه گذاری و سپس الزامات اساسی و راهکارهای دستیابی به آنها بر اساس نیازمندی‌های موجود استخراج شده است. استخدام و آموزش مداوم معلمان با انگیزه و معتقد به آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران، توجه به محتوای ارائه شده در مدارس (اعم از رسمی و غیر رسمی)، بازنگری فعالیت‌های پرورشی از جمله مهم‌ترین نتایج در بخش الزامات اساسی و اضافه شدن کتاب قانون اساسی به دروس رسمی، بازطراحی کتب دینی دوره متوسطه بر اساس شبهات رایج، بازطراحی مسابقات بر اساس نیازهای پایه‌های تحصیلی، تقویت روحیه مشارکت سیاسی از طریق مسابقات، اضافه شدن متناسب نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در کتب تمام پایه‌های دوره متوسطه اول و دوم از جمله مهم‌ترین راهکارهای جزئی است. UR - http://www.ipoba.ir/article_171401.html L1 - http://www.ipoba.ir/article_171401_c9fc26f8ef215513c1e447f3bc17c542.pdf ER -