%0 Journal Article %T تحلیل رابطه بین اعتماد اجتماعی و نگرش به مصرف کالاهای داخلی شهروندان (مورد مطالعه: شهر ساری) %J فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی %I ناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور %Z 2329-5599 %A نازک تبار, حسین %A ملانیا جلودار, شهرام %A سیه چهره, محمدرضا %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 10 %N 2 %P - %! تحلیل رابطه بین اعتماد اجتماعی و نگرش به مصرف کالاهای داخلی شهروندان (مورد مطالعه: شهر ساری) %K اعتماد اجتماعی %K اعتماد بین شخصی %K اعتماد نهادی %K اعتماد تعمیم یافته %K نگرش به مصرف کالاهای داخلی %R %X در کشور ما حمایت از تولید کالاهای داخلی و نگرش به مصرف این کالاها همواره در اولویت سیاست‌گذاران بوده و یکی از شیوه‌های معمول در زمینه تشویق مصرف کالاهای داخلی، اعتماد به این کالاها و کیفیت آن است. بر همین اساس، هدف این مطالعه، شناسایی رابطه بین اعتماد اجتماعی و نگرش به مصرف کالاهای داخلی شهروندان می‌باشد. به لحاظ روش شناسی، این تحقیق از نوع توصیفی و به لحاظ نحوه گردآوری داده‌ها، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل شهروندان بالای 18 سال مناطق سه‎گانه شهرستان ساری با حجم نمونه‌ای به تعداد 388 نفر محاسبه و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شده‌اند. اعتبارسنجی ابزار گردآوری‌داده ها، به وسیله روایی محتوایی و برای برآورد پایایی آن‌ها از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد که میانگین اعتماد اجتماعی و نگرش به مصرف کالاهای داخلی شهروندان به ترتیب 251/3 و 405/3 می باشد که در حد «بالاتر از متوسط» ارزیابی می-شود. هم‌چنین، نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها حاکی از آن است که بین اعتماد اجتماعی و ابعاد آن با نگرش به مصرف کالاهای داخلی شهروندان رابطه معناداری وجود دارد. براساس نتایج تحلیل رگرسیون، سه متغیر (اعتماد بین شخصی، اعتماد نهادی و اعتماد تعمیم یافته) توانسته‌اند 9/17 درصد از واریانس متغیر وابسته (نگرش به مصرف کالاهای داخلی) را تبیین نمایند. %U http://www.ipoba.ir/article_153232_15c4f87840435a1a8e0b7f946f9504f8.pdf