پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه هوش معنوی و سبکزندگی اسلامی با مشارکت در فعالیتهای فرهنگی در اساتید بسیجی انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه هوش معنوی و سبکزندگی اسلامی با مشارکت در فعالیتهای فرهنگی در اساتید بسیجی انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه اساتید بسیجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1-1400 به تعداد 294 نفر بودند. حجم نمونه طبق فرمول کوکران 167 نفر بدست آمد که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس هوش معنوی کینگ (2008)، پرسشنامه سبکزندگی اسلامی کاویانی (1390) و پرسشنامه مشارکت در فعالیتهای فرهنگی گنجی و همکاران (1397) بودند که پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 86/0، 92/0 و 90/0 بدست آمد. یافتهها نشان داد که هوش معنوی (و هر چهار مولفه آن شامل تفکر انتقادی وجودی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی و توسعه حالت هوشیاری) و سبکزندگی اسلامی (و هر ده مولفه آن شامل زمانشناسی، امنیت، تفکر و علم، سلامت، خانوادگی، مالی، عبادی، باورها، اخلاقی و اجتماعی) با مشارکت در فعالیتهای فرهنگی در اساتید بسیجی رابطه مثبت و معنادار داشتند (001/0˂P). همچنین، متغیرهای هوش معنوی و سبکزندگی اسلامی بهطورمعناداری توانستند 43 درصد، چهار مولفه هوش معنوی بهطورمعناداری توانستند 28 درصد و ده مولفه سبکزندگی اسلامی بهطورمعناداری توانستند 54 درصد از تغییرات مشارکت در فعالیتهای فرهنگی در اساتید بسیجی را تبیین کنند (001/0˂P). نتایج نشاندهنده رابطه مثبت معنادار هوش معنوی و سبکزندگی اسلامی با مشارکت در فعالیتهای فرهنگی در اساتید بسیجی و نقش آنها در تبیین مشارکت در فعالیتهای فرهنگی آنان بود.