علوم انسانی یکی از لوازم معرفتی تمدنسازی بهعنوان هدف مندرج در بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی است. آسیبشناسی وضعیت تحول این علوم بر اساس ادبیات حکمرانی پایدار یکی از ضرورتها برای شناسایی موانع و ...
بیشتر
علوم انسانی یکی از لوازم معرفتی تمدنسازی بهعنوان هدف مندرج در بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی است. آسیبشناسی وضعیت تحول این علوم بر اساس ادبیات حکمرانی پایدار یکی از ضرورتها برای شناسایی موانع و نقاط ضعف است. این مقاله تلاش کرده است با استفاده از ادبیات مفهومی حکمرانی در عرصۀ علم و رویکرد نظری منبعث از بیانات رهبر انقلاب اسلامی و همچنین، استفاده از روشهای چندگانۀ تحلیلی از جمله SWOT، SOAR و PESTEL هدف مذکور را دنبال کند. به این منظور، از پرسشنامۀ الکترونیکی برای شناسایی، وزندهی و اولویتدهی به وضعیت تحول علوم انسانی با استفاده از فرمولهای متغیربندی و خوشهسازی از سوی 162 نفر از متخصصان بهره گرفته شده است. مهمترین یافتهها و نتایج در محورهای زیر به بحث گذاشته شدهاند: «ابعاد کلان تحول»، «محورهای محتوایی تحول»، «آسیبشناسی سازمانی و مشکلات شورای تحول»، «باور به جایگاه علوم انسانی»، «نقشۀ آمایش آموزش عالی برای تحول»، «تناسب علوم انسانی با نیازهای کشور»، «انگیزۀ دانشجویان و مشغولیت اساتید»، «بازیگران در حکمرانی علوم انسانی» و «اولویتها، نقاط قوت و ضعف کنونی».