اکرم مولوی زاده؛ عالیه شکربیگی؛ غلامرضا خوش فر
دوره 5، شماره 9 ، شهریور 1396، ، صفحه 106-128
چکیده
تمایزات سبکهای زندگی ربط وثیقی با میزان مصرف فرهنگی دارد. بنا بر نظر بوردیو، آنچه تعیین کنندة نحوة گزینش ژانرهای مختلف کالاهای فرهنگی است، تعامل نظامی از رویههای ادراک و ارزیابی (ذائقه)، و نظامی از ...
بیشتر
تمایزات سبکهای زندگی ربط وثیقی با میزان مصرف فرهنگی دارد. بنا بر نظر بوردیو، آنچه تعیین کنندة نحوة گزینش ژانرهای مختلف کالاهای فرهنگی است، تعامل نظامی از رویههای ادراک و ارزیابی (ذائقه)، و نظامی از اعمال قابل طبقهبندی است که سبک زندگی را ایجاد میکند. سبکهای زندگی موجب نوعی نظم منطقی در مصرف فرهنگی میشوند که بر اساس آن میتوان افراد را بر حسب تشابهات و یا تمایزاتشان در سطوح عالی، میانی و عامی قرار داد. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی رابطة بین سبک زندگی (ایرانی- اسلامی) و مصرف فرهنگی شهروندان گرگانی بر مبنای نظریههای جامعه شناسی، به روش پیمایشی انجام شده است. جامعة آماری تحقیق ۳۵۰۶۷۶ نفر شهروندان گرگانی بالاتر از ۱۸ سال بوده اند که تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه بر اساس روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک (با استفاده از نقشه حوزه و بلوکهای شهری) انتخاب شده و به پرسشهای تحقیق پاسخ داده اند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامة محقق ساخته بوده که با اعتباریابی محتوایی از نوع صوری توسط کارشناسان و پایایی مطلوب (ضریب آلفا ی کرونباخ=۹۳۳/۰) مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه تحقیق نشاندهندة رابطة معنادار (۴۰۹/۰r=) بین دو متغیر اصلی تحقیق (سبک زندگی و مصرف فرهنگی) بوده است. همچنین تحلیل رگرسیونی و تحلیل مسیر دادهها نشان داد که۳/۳۷ درصد از تغییرات مصرف فرهنگی توسط متغیرهای مستقل اصلی و فرعی تحقیق تبیین -شدند.