علوم انسانی یکی از لوازم معرفتی تمدنسازی بهعنوان هدف مندرج در بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی است. آسیبشناسی وضعیت تحول این علوم بر اساس ادبیات حکمرانی پایدار یکی از ضرورتها برای شناسایی موانع و ...
بیشتر
علوم انسانی یکی از لوازم معرفتی تمدنسازی بهعنوان هدف مندرج در بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی است. آسیبشناسی وضعیت تحول این علوم بر اساس ادبیات حکمرانی پایدار یکی از ضرورتها برای شناسایی موانع و نقاط ضعف است. این مقاله تلاش کرده است با استفاده از ادبیات مفهومی حکمرانی در عرصۀ علم و رویکرد نظری منبعث از بیانات رهبر انقلاب اسلامی و همچنین، استفاده از روشهای چندگانۀ تحلیلی از جمله SWOT، SOAR و PESTEL هدف مذکور را دنبال کند. به این منظور، از پرسشنامۀ الکترونیکی برای شناسایی، وزندهی و اولویتدهی به وضعیت تحول علوم انسانی با استفاده از فرمولهای متغیربندی و خوشهسازی از سوی 162 نفر از متخصصان بهره گرفته شده است. مهمترین یافتهها و نتایج در محورهای زیر به بحث گذاشته شدهاند: «ابعاد کلان تحول»، «محورهای محتوایی تحول»، «آسیبشناسی سازمانی و مشکلات شورای تحول»، «باور به جایگاه علوم انسانی»، «نقشۀ آمایش آموزش عالی برای تحول»، «تناسب علوم انسانی با نیازهای کشور»، «انگیزۀ دانشجویان و مشغولیت اساتید»، «بازیگران در حکمرانی علوم انسانی» و «اولویتها، نقاط قوت و ضعف کنونی».
فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هم به منزلۀ معدن طلا و هم به مثابۀ میدان مین هستند. به منظور وحدت رویه و موضع گیری هوشمندانه میان مسئولان نظام، لازم است که الگوی راهبردی کلانی در مواجهه با کلیت فضای مجازی ...
بیشتر
فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هم به منزلۀ معدن طلا و هم به مثابۀ میدان مین هستند. به منظور وحدت رویه و موضع گیری هوشمندانه میان مسئولان نظام، لازم است که الگوی راهبردی کلانی در مواجهه با کلیت فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی اتخاذ شود. این مقاله تلاش کرده است تا ضمن استفاده از ملاحظات نظری چند-جانبه، به واکاوی دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی دربارۀ فضای مجازی با تأکید بر شبکه های اجتماعی بپردازد. در این راستا، ابتدا مصاحبه های اکتشافی با متخصصان برای دستیابی به مؤلفه ها و نقاط تمرکز انجام شده است. سپس بر اساس تحلیل مضمونی یافته ها، بیانات رهبری طی دهۀ اخیر تحلیل راهبردی شده اند. در مجموع، مهمترین یافته ها و نتایج به سمت طراحی الگویی راهبردی جهت دهی شده اند. این الگو شامل نقاط قوت کنونی، نقاط ضعف کنونی، فرصتهای بالقوه، تهدیدها، دلایل زمینه ای تهدیدها و ضرورت ها و ملاحظات است.