ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55994720160401The Evaluation of the Lifestyle of the Appointed Agents in the Islamic Republic of Iran by using Importance - Performance Analysis (IPA)ارزشیابی سبک زندگی کارگزاران جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مدل تحلیل اهمیت - عملکرد(IPA)93443530FAحسین امانلودکتری اندیشه سیاسی از دانشگاه علامه طباطباییابراهیم برزگراستاد علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170225The Lifestyle of the Appointed Agents reforms the public lifestyle in the Islamic Civilization. But, it can be an opportunity for effectiveness in the community when it is in accordance with a desirable lifestyle. This article evaluates the gap between the present situation and the desirable situation of the lifestyle of the Appointed Agents in the Islamic Republic of Iran by using Importance-Performance Analysis (IPA). The question is what damages and impairs the lifestyle of the Appointed Agents in the Islamic Republic of Iran? The answer is that Appointed Agents in the Islamic Republic of Iran have faced damages and defects in behavior and moral dimensions and have had fewer problems in ideological dimension. <br />The findings suggest that although parameters such as the rejection of despotism, law abidance, consultation, fulfilment of promises, simplicity and contentment (in behavior dimension); the establishment of the Right and the elimination of the Wrong, sincerity in action, God-centrism in life, virtue and piety, chastity and modesty, being open to criticism and charity (in moral dimension); and also commitment and devotion (in ideological dimension) are very important to achieve a desirable lifestyle, the present situation of these parameters is not favorable!سبک زندگی کارگزاران زمینه اصلاح سبک زندگی عمومی در مسیر تمدن اسلامی است. اما زمانی میتواند فرصتی برای اثربخشی در جامعه ایجاد کند که مطابق با سبک زندگی مطلوب باشد. هدف نوشتار ارزیابی شکاف بین وضعیت موجود سبک زندگی کارگزاران جمهوری اسلامی ایران با وضعیت مطلوب، با استفاده از روش تحلیل اهمیت- عملکرد (IPA) است. پرسش این است که آسیبها و نقصهای سبک زندگی کارگزاران در نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟ در پاسخ میتوان گفت: کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران در بعد رفتار و اخلاق دچار آسیب و نقص بوده و در بعد اعتقادی مشکلات کمتری داشتهاند.<br /> یافتههای تحقیق با روش تحلیل IP نشان میدهد که شاخصهای: نفی استبداد، قانون مداری، مشورت و همفکری، وفای به عهد، ساده زیستی و قناعت در بعد رفتار و شاخصهای: اقامه حق و دفع باطل، اخلاص در عمل، خدامحوری در زندگی، تقوا و پرهیزکاری، عفت و حیا، انتقادپذیری و سعه صدر در بعد اخلاقی و شاخص: امانت دانستن مسئولیت در بعد اعتقادی، اگرچه اهمیت زیادی در راستای تحقق سبک زندگی مطلوب دارد اما وضعیت موجود در این شاخصها مطلوب نیست. بنابراین حاکمیت و همه کارگزاران نظام باید در جهت تقویت این شاخصها، تلاش نمایند.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55994720160401The Critical Study of the Liberal-Radical and Marxist-Socialist Feminism
(Case Study: The Intrinsic Pattern in Women Studies)بررسی انتقادی فمینیسمِ لیبرال – رادیکال و مارکسی – سوسیالیستی با الگوی فطرت گرایانه در مطالعات زنان355943538FAمجتبی زارعیاستادیار اندیشه سیاسی اسلام، دانشگاه تربیت مدرس0009-0002-2913-7759Journal Article20170225In spite of the fact that the Liberal Feminism and the Marxist-Socialist Feminism theories are basically different, since the two theories consider the freedom for women in their similarity to men, the two theories are alike! By ignoring the distinctive aptitudes between men and women, these types of feministic viewpoints are seeking positional similarities of the two genders in all fields. This positional similarity not only frees women from social limitations, but it also contributes to the humiliation of them. Not only are Radical feminists unaware of the gender differences between men and women, but they also deny the sexual differences between the two. The dignity of women as divine creatures who have benefitted human nature has no place in feministic viewpoints. By the very clear use of the Holy Quran, the intrinsic-based pattern is trying to provide a definition of “woman” that is not separate from “man”. In this pattern, the complementary relationship between men and women and the grandeur of the two are the existential necessities of both genders. Furthermore, in the intrinsic-based pattern, the dynamism of the tie between man and woman is based on the family institution whose existential principles are endangered due to the expansion of feministic theories.نظریههای فمینیسم لیبرال و فمینیسم مارکسیتی-سوسیالیستی، علیرغم تفاوتهای بنیادی که با یکدیگر دارند اما از این لحاظ که رهایی «زن» را در گرو شبیهگردانیدن او به مرد میدانند با یکدیگر متشابهند. این دسته از نظریات فمینیستی با نادیده گرفتن استعدادهای متفاوت زنان و مردان، خواهان تشابه وضعیتی این دو جنس، در همه عرصهها هستند. این تشابه وضعیتی، نه تنها رهایی زنان از بند محدودیتهای اجتماعی را در پی ندارد بلکه موجب تحقیر جنس زن خواهد شد. فمینیستهای رادیکال نیز نه تنها تفاوتهای «جنسیتی» میان زن و مرد را به رسمیت نمیشناسند بلکه نافی تفاوتهای «جنسی» نیز هستند. کرامت و شأن «زن» به عنوان مخلوقی الهی که بهرهمند از امکانات فطری است در نظریات فمینیستی جایگاهی ندارد. الگوی فطرتمحور با بهرهگیری از نصّ صریح قرآن، در صدد به دست دادن تعریفی از «زن» بر میآید که از «مرد» منتزع نیست. در این الگو رابطه مکمل و اعتلای زن و مرد از استلزامات وجودی هر یک از دو جنس به شمار میآید. همچنین در الگوی فطرتمحور، پویایی رابطه میان زن و مرد، بر بستر نهاد خانواده است، نهادی که مبانی وجودیاش به واسطه اشاعهی نظریات فمینیستی به مخاطره افتاده استناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55994720160401The Challenges and Opportunities of Constructing a Cultural-Recreational Center in a Religious Area
(Case Study: Qazi Al Saber Shrine)چالشها و فرصتهای همافزایی فرهنگی تفریحی در فضای مذهبی: مطالعه موردی امامزاده قاضیالصابر (ع)618043564FAاحمد نادریعضو هیات علمی دانشگاه تهرانمهدی شهبازیکارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه شاهدالهام اکبریدکترای یادگیری الکترونیکی از دانشگاه اوترخت هلند، مدرس دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20170225The following study scrutinizes the challenges and opportunities of constructing a cultural-recreational center in Qazi Al Saber Shrine; and in this regard, the interaction among The Cultural Heritage Organization, The Endowments Department and The Third District of Tehran Municipality to manage and construct a cultural-recreational complex next to a religious area is also taken into account. In this research, approaches such as qualitative anthropology, interview skills, episodic-narrative interviews, focus group and field study strategy have been applied. Moreover, to build a conceptual model, theoretical principles such as “decent ruling & social asset” and “free time & social merriment” have been contemplated. <br />The results show that the construction of this cultural-recreational complex will contribute to: religion centralization and mosque-based activities, the integration of religious institutions, attracting the young to religious areas, increasing cultural uses, reviving local identity symbols, introducing the Shrine, increasing the funds, cultural cooperation & interaction, increasing Municipality’s social asset, increasing social exhilaration in the area, reducing the cost of cultural-recreational activities and renovating the run-down structure of the Shrine. However, this construction will face challenges like blasphemy, the destruction of regional identity, the destruction of the traditional architecture of the Shrine, the incongruity between the architecture of the Shrine & the cultural-recreational complex, and the congruity between the architecture of the Shrine & the precinct atmosphere. مطالعه حاضر به بررسی چالشها و فرصتهای همافزایی فرهنگی تفریحی امامزاده قاضیالصابر (ع) میپردازد و در همین راستا نحوه تعامل سه سازمان میراث فرهنگی، اداره اوقاف استان تهران و شهرداری منطقه 3 تهران در زمینهی مدیریت و ساخت مجموعه فرهنگی تفریحی در کنار یک فضای مذهبی را مورد مداقه قرار میدهد. در مطالعه حاضر از روش انسان شناختی کیفی و فنهای مصاحبه نیمه ساخت یافته، مصاحبه روایی- اپیزودیک، گروه کانونی (فوکوسگروپ) و استراتژی مشاهده میدانی استفاده شده است، همچنین برای ساخت مدل مفهومی از مبانی نظری «حکمرانی خوب و سرمایه اجتماعی» و «اوقات فراغت و نشاط اجتماعی» مورد نظر قرار گرفته است.<br /> یافتههای مطالعه نشان میدهد که همافزایی فرهنگی تفریحی امامزاده قاضیالصابر (ع) فرصتهایی نظیر، «تمرکزگرایی دینی و مسجد محوری»، «تجمیع نهادهای مذهبی»، «جذب جوانان به فضای مذهبی»، «افزایش مصرف فرهنگی»، «احیای نمادهای هویت بخش محله»، «معرفی امامزاده»، «افزایش وجوهات امامزاده (ع)»، «مشارکت و تعامل فرهنگی»، «افزایش سرمایه اجتماعی شهرداری»، «افزایش نشاط اجتماعی در محله»، «کاهش هزینه فعالیت فرهنگی و تفریحی» و «بازسازی بنای فرسوده امامزاده» را به همراه دارد. همچنین این همافزایی با چالشهایی نظیر «تقدس شکنی»، «تخریب هویت محله»، «تخریب معماری سنتی امامزاده»، «عدم تناسب معماری امامزاده و مجموعه فرهنگی و تفریحی» و «عدم تناسب معماری امامزاده با فضای محله» مواجه است.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55994720160401The Comparative Assessment of the Current Pattern of the Rural Development in Accordance with the Islamic-Iranian Development Patternسنجش تطبیقی الگوی توسعه روستایی کشور با توجه به الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت819843565FAمرتضی توکلیدانشیارگروه جغرافیا دانشگاه تربیت مدرسسعید بادی وندفارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه زابلJournal Article20170225In the Era of the rule of development knowledge, different patterns of development were introduced that in their time permeated every supervising level & element of development administration and also had particular local-spatial consequences in the universal, regional, national, and territorial arenas. By the use of several experiences as well as the results of Western development patterns, third world countries, including Iran have come to the conclusion that the best pattern for development is the domestic pattern which is based on the Islamic-Iranian indigenous culture and belief. The objective of this study is the assessment of the present-time rural –development pattern in accordance with the Islamic-Iranian development pattern. The method used in this study is descriptive-analytic which has been analyzed via questionnaires and SPSS software. The results pinpoint the fact that the common and dominant pattern of rural-development planning is not compatible with the Islamic-Iranian pattern.در دوران حاکمیت دانش توسعه، الگوهای گوناگونی از توسعه معرفی شده که در زمانه خود در همه سطوح و اجزای ناظر بر مدیریت توسعه رسوخ یافته و پیامدهای خاص مکانی- فضایی در عرصه جهانی، منطقهای، ملی و سرزمینی نیز داشته است. تجربیات متعدد و همچنین نتایج حاصل از استفاده از الگوهای غربی توسعه، کشورهای جهان سوم از جمله ایران را به این نتیجه رسانده که استفاده از الگوهای بومی توسعه، الگویی که بر فرهنگ بومی و مبانی اعتقادی متکی باشد (اسلامی- ایرانی) بهترین الگو برای پیشرفت میباشد. هدف از این تحقیق ارزیابی الگوی فعلی توسعه روستایی با توجه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت میباشد. روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی میباشد و با استفاده از پرسشنامه و نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج گویای این واقعیت است که الگوی غالب و رایج در زمینه برنامهریزی توسعه روستایی در ایران با الگوی اسلامی ایرانی مطابقت ندارد.<br /> <strong>واژههای کلیدی</strong>: الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، الگوهای توسعه، توسعه روستایی، برنامهریزی روستایی، الگوی غالب روستاییناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55994720160401The Reasons for the Decline of the Islamic Civilization from Motahari's Perspective with Emphasis on the Analysis of Dastan Rastanعلل انحطاط تمدن اسلامی از منظر استاد مطهری با تأکید بر تحلیل محتوای کتاب داستان راستان9912643566FAمهدی حسین زادههیات علمی/گروه علوم اجتماعی اسلامیسیدمحسن ملاباشیدانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهراناحمد مهرشاددانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20170225"The reasons for the decline of the Islamic Civilization" is a topic which has attracted many intellectuals and a lot of theorists have asserted various views to elaborate the subject. Morteza Motahari, one of the Iranian thinkers, had been preoccupied with the issue for years and had depicted a thorough roadmap to study the subject. He believed that reforming an attitude is prior to reforming an action, hence to improve the function of people in society, it is essential to transform their attitudes. Furthermore, the beginning of this reformation depends on people, because any reformation originates from the public and then moves towards the ruling class and the elites. Accordingly, Motahari wrote Dastan Rastan<strong>[1]</strong> to address the youth to the reformation of their views. The present study, through the method of qualitative-content analysis is seeking to extract the concepts that the philosopher was conveying to his young audience. Moreover, this study is trying to scrutinize the amount of conformity between the mentioned concepts of the work and the idea of the roadmap which Motahari illustrated for the revival of the Islamic Civilization. The findings of this study prove the issues achieved by the content analysis of the book are intensely in agreement with the philosopher's theory about the reasons of the decline of the Islamic Civilization. <br /><br clear="all" /> <br /> <br />1 . Stories of the Honestعلل انحطاط تمدن اسلامی از موضوعاتی است که ذهن اندیشمندان بسیاری را به خود جلب کرده است و نظریه پردازان زیادی هم از منظرهای گوناگون نظریههایی در تبیین این موضوع بیان کردهاند. استاد مرتضی مطهری ازجمله اندیشمندان ایرانی است که این موضوع سالها دغدغه ذهن او بوده و برای بررسی این موضوع نقشه راه همه جانبهای ترسیم کرده است. ایشان معتقد بود اصلاح نگرش بر اصلاح عمل مقدم است؛ پس برای بهبود عملکرد افراد جامعه ابتدا باید نگرش آنها را اصلاح کرد. همچنین، نقطه آغاز این حرکت اصلاحی، عموم مردم هستند؛ زیرا هر اصلاحی از سطح عموم آغاز میشود و به سطح خواص و حاکمان میرسد. بر همین اساس، استاد مطهری کتاب داستان راستان را نوشت تا نوجوانان را مخاطب این اصلاح نگرش قرار دهد. این پژوهش به کمک روش تحلیل محتوای کیفی در پی استخراج مفاهیمی است که استاد مطهری در این کتاب به مخاطب جوان خود منتقل میکند. همچنین، در پی بررسی میزان انطباق مفاهیم مندرج در این اثر با دورنمایه، نقشه راهی است که ایشان برای احیای تمدن اسلامی ترسیم کرده بود. بر اساس نتایج پژوهش، مقولههایی که در تحلیل محتوای این اثر بهدست آمد تا حد بسیار زیادی با نظریه استاد درباره علل انحطاط تمدن اسلامی منطبق است.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55994720160401The Effective factors in the improvement of the environmental quality of sidewalks in Iranian-Islamic cities
(Case Study: Emam Hossein and 17 Shahrivar sidewalk)عوامل ﻣﺆثر بر ارتقای کیفیت محیط پیاده راههای شهرهای ایرانی- اسلامی (مورد مطالعه: پیاده راه میدان امام حسین (ع) و هفده شهریور)12715143567FAعلی شماعیدانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران، نویسنده مسئولمحمدرضا اقبالدانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه خوارزمی، تهرانJournal Article20170225In the history of Iranian-Islamic urbanism, the urbanization elements such as unity, balance, harmony, beauty, symbiosis with nature and sustainable urban development have been taken into consideration. One of the features and goals of the Iranian-Islamic Utopia has been the human presence and its social-cultural interaction in urban areas including urban sidewalks that have an important role in the liveliness of cities. The objective of this research is to answer how it is possible to organize the uses of Imam Hossein Square and Hefdahe Shahrivar sidewalk in order to improve the quality of urban areas. The method the research uses is the descriptive-analytic approach and the statistical population of the area which is 442 shopkeepers in the sidewalk boundary. The method of collecting data has been a survey that uses a combination of SWOT and AHP techniques. The results obtained in regard to the matrix show that at the present time, there are certain uses such as Imam Hossein Mosque, the Municipality of region 12 building and the historical structure with the weight 0/178 and the economic position which includes markets located in the margins of Imam Hussain and Bazarche Shahrestani in an area with the weight 0/166 contributing to the prosperity of the sidewalk. But the aforementioned uses cannot lead to the liveliness of the whole area of the sidewalk. The results indicate that the economic, transportation and accessibility and the social-cultural factors are considered to be the most important ones in improving the quality of the sidewalk. The most important strategy in improving the quality of the sidewalk is the consideration of the economic role and in the later stages, the accessibility and the social role. Therefore, in order to achieve the liveliness of the sidewalk area, the integration of some land uses and changing them into business uses and attractive travel services such as cultural, educational, administrative, touristy, welfare, and so forth must be taken into account.در تاریخ شهرسازی ایرانی – اسلامی مولفههای وحدت، تعادل، توازن، زیبایی، همزیستی انسان با طبیعت و توسعه پایدار شهری همواره مورد توجه بوده است. یکی از ویژگیها و اهداف شهر آرمانی ایرانی _ اسلامی حضور انسان و تعاملات اجتماعی فرهنگی آن در محیطهای شهری از جمله پیاده راههای شهری بوده که نقش مهمی در سرزندگی شهرها داشته است. پژوهش حاضر در پی دستیابی به چگونگی ساماندهی کاربریهای محور پیاده راه میدان امام حسین (ع) و هفده شهریور به منظور ارتقای کیفیت محیط شهری است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و جامعه آماری 442 نفر از کسبه شاغل محدوده پیاده راه است. روش جمعآوری دادهها به صورت پیمایشی با بهرهگیری از فن ترکیبی SWOT و AHP است. یافتههای پژوهش با توجه به ماتریس بهدست آمده نشان میدهد که در حال حاضر وجود کاربریهای خاص از جمله مسجد امام حسین (ع)، ساختمان شهرداری منطقه 12 و بافت تاریخی با وزن 178/0 و موقعیت اقتصادی شامل بازارچههای واقع در حواشی میدان امام حسین (ع) و بازارچه شهرستانی در محدوده با وزن 166/0 به رونق پیاده راه کمک میکنند، اما کاربریهای فوق نمیتوانند پویایی کل فضای پیاده سازی را منجر شوند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل اقتصادی، حمل و نقل و دسترسی و توسعه فعالیتهای اجتماعی _ فرهنگی به عنوان مهمترین عوامل ﻣﺆثر در رونق پیاده راه مورد مطالعه میباشند. مهمترین استراتژی ارتقای کیفیت عملکردی پیاده راه، توجه به نقش اقتصادی و در مراحل بعد نحوه دسترسی و نقش اجتماعی آن است؛ بنابراین جهت پویایی فضای پیاده راه باید به تجمیع و ترکیب بعضی از کاربریها و تغییر آنها به کاربریهای تجاری و خدماتی جاذب سفر ازجمله کاربریهای فرهنگی، آموزشی، اداری، گردشگری، رفاهی و غیره پرداخته شود.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55994720160401The Study of Indigenous and Religion-Based NGO’s Capabilities to Resolve the Forthcoming Challenges of the Development of Rural, Community-Based Areas (Case Study: Ebad Theologue Jihadi Group)مطالعه قابلیتهای سازمانهای مردم نهاد بومی دین محور در حل چالشهای پیش روی توسعه اجتماع محور روستایی «مورد مطالعه: گروه جهادی طلاب عباد»15317343568FAاحمد فیروزآبادیدانشیار گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانمحسن جعفریفارغالتحصیل کارشناسی ارشد، توسعه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی ،دانشگاه تهرانJournal Article20170225This study represents the role of the Ebad Theologue Jihadi Group as an indigenous and religion-based NGO in the development of the aforementioned community-based villages underlining the capabilities of this group to resolve the forthcoming challenges of this aspect of development.
In the conceptual framework, the concepts of community-based development and its forthcoming challenges and also the non-governmental organizations have been taken into account. This study is a probative and qualitative research that has been conducted with a qualitative approach in which the required data has been collected through profound interviews, and the observation and evaluation of photos, documents and papers. Then, while the data is codified as the primary and secondary themes, the findings by the use of thematic analysis have been analyzed. The research findings show that Ebad Group has not restricted its promotional activities to religious rituals; so by the expansion of its activities in social and educational fields and also by deepening its ties with rural communities, it has been the main source group in the rural areas of Doroh in Sarbisheh district in Birjand. Additionally, other capabilities of the group to resolve the forthcoming challenges of the development of the rural, social-based communities that are worth mentioning are: the ability to inform and provide consultation to local authorities, the ability to help people understand and solve their common social concerns, the ability to create community coordination, and finally the ability to create an independent community-based group.این مطالعه به بررسی نقش گروه جهادی طلاب عباد، به عنوان یک سازمان مردم نهاد بومی و دین محور، در توسعه اجتماع محور روستاهای مذکور، با ﺗﺄکید بر قابلیتهای این گروه در حل چالشهای پیش روی این رویکرد از توسعه میپردازد. در بخش چارچوب مفهومی مفاهیم توسعه اجتماع محور و چالشهای پیش روی آن و نیز سازمانهای مردم نهاد مورد بحث قرار گرفته است. این تحقیق، پژوهشی اکتشافی و میدانی است که با رویکرد کیفی انجام شده است و در آن دادههای مورد نیاز با ابزار مصاحبه عمیق، مشاهده و بررسی عکس، اسناد و مدارک جمعآوری شده است. پس از آن ضمن کدگذاری دادهها در قالب تمهای فرعی و اصلی، یافتههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل تماتیک، مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد؛ گروه عباد فعالیتهای تبلیغیاش را به حوزه احکام و مناسک دینی محدود نکرده، به طوری که با گسترش فعالیتهایش در عرصههای اجتماعی و تربیتی و نیز با تعمیق ارتباطات خود با جامعه روستایی، تبدیل به گروهی مرجع در روستاهای بخش دُرُح از توابع شهرستان سربیشه در بیرجند شده است. ضمناً از قابلیتهای گروه برای حل چالشهای پیش روی توسعه اجتماع محور روستایی میتوان به؛ قابلیت اطلاع رسانی و ارائه مشاوره به مسئولین محلی، قابلیت کمک رسانی به مردم در جهت درک دغدغههای مشترک اجتماع و حل آنها، قابلیت هماهنگ سازی اجتماع و قابلیت ایجاد یک گروه اجتماع محور مستقل اشاره کرد.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-55994720160401The Discourse Analysis of the Three Presidential Periods of IRI in the Field of Women's Social Statusتحلیل گفتمان سه دوره اجرایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه وضعیت اجتماعی زنان17520143569FAسهیلا صادقی فساییدانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانعاطفه خادمیدانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریطیبه نجفیپژوهشگر موسسه تحقیقات تربیتی، روانشناختی و اجتماعی، دانشگاه خوارزمیJournal Article20170225This article is aimed at answering two basic questions through adopting the critical-discourse analysis: Over the past three decades after the Islamic Revolution and with respect to the change in the social status of women what discourses are formed in administrations in Iran? And according to the recognized discourses, what is the status of women in them? Based on analytical results, the discourse of “the construction period” should be named “developmental surveillance-center discourse” because it has been a surveillance-centric and consumer-driven approach to women. The discourse of “reformation period” has been named “liberal-based participant-center discourse”, because by adopting a liberal approach, it has been trying to develop women's social participation. And finally, the discourse of “justice and compassion period” has adopted a discourse that can be named “task-driven populist discourse”, because on the one hand, it interprets the social participation of women in the social mass and on the other hand, by adopting a reactionary approach, it repeatedly reproduces the tasks of women like motherhood and wifehood which are relevant in association with men.مقاله حاضر با اتخاذ روش تحلیل انتقادی گفتمان، در صدد پاسخگویی به دو پرسش اساسی است: در رابطه با تحول در وضعیت اجتماعی زنان، طی سه دهه گذشته بعد از انقلاب اسلامی، چه گفتمانهایی در نهاد اجرایی کشور شکل گرفته است؟ و با توجه به گفتمانهای احصا شده، زنان چه جایگاهی در این گفتمانها دارند؟ نتایج تحلیل اثبات میکند گفتمان دوره سازندگی توسعهگرای نظارتمحور است، چرا که رویکردی نظارتی و مصرفمحور به زنان داشته است. گفتمان دوره اصلاحات، لیبرالگرای مشارکتمحور نامگذاری شده است، چرا که با اتخاذ رویکرد لیبرال، سعی در توسعه مشارکت اجتماعی زنان داشته است؛ و بالاخره دوره عدالت و مهرورزی، گفتمانی را اتخاذ کرده است که آن را گفتمان تودهگرای وظیفهمحور مینامیم، چرا که از یک سو، مشارکت اجتماعی زنان را در حضور تودهوار اجتماعی تاویل میکند و از سوی دیگر، با اتخاذ رویکردی مرتجع، مکررا وظایفی مانند مادری و همسری زنان که در رابطه با مردان موضوعیت دارند را بازتولید میکند.