ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-559971320190723Strategic Model for the Development of Science and Knowledge from the Supreme Leader's Viewpointالگوی راهبردی توسعه علم و دانش از نگاه مقام معظم رهبری(مدظله)93510407020.1001.1.23225645.1398.7.1.1.4FAمحمدعلی فاطمی نیادکتری گروه جامعهشناسی دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریفاطمه امیرآبادی فراهانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علوم تحقیقاتJournal Article20200301sdcامروزه دانش به یکی از مهمترین ابزاری تسلط بر جوامع مختلف تبدیل شده است. اقتصاد دانشبنیان در همه جهات توسعه پیدا کرده و بر بازارهای جهانی حاکم شده است. به درستی میتوان علم را بهعنوان یک منبع بسیار مهم در اقتدار ملی به حساب آورد. این تحقیق در نظر دارد با بررسی نظریات و بیانات مقام معظم رهبری(مدظله) بهعنوان عالیترین و استراتژیکترین مقام رسمی کشور یک الگوی راهبردی از توسعه علم و دانش در کشور را ارائه دهد. به این منظور تمامی سخنرانیهای ایشان در مقام ولی فقیه یعنی از سال 1368 تا 1398 که مرتبط با موضوع دانش بوده مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق کیفی و ترکیبی از تحلیل محتوای جهتدار و تحلیل مضمون بوده است. مؤلفههای اساسی این الگوها عبارتند از ارزشها، دکترین، اهداف و سیاستها میباشند. از مهمترین یافتههای تحقیق میتوان به دکترین اصلی این الگوی راهبردی اشاره نمود که همان دکترین اقتدار آفرینی علم از نگاه مقام معظم رهبری است.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-559971320190723sشهر؛ مکان مطلوب تمدن سازی در پروژه پیشرفت اسلامی ایرانی366210636120.1001.1.23225645.1398.7.1.2.5FAنوراله قیصریعضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهرانJournal Article20200420sپیشرفت اگر چه ابعاد نظری گستردهای دارد، اما آنچه پیشرفت را الگووار میسازد، تجسم عینی پیشرفت در امور و دست آفریدها و سازههای انسانی است. اگر تمدن مفهومی انتزاعی است، اما شاخصهای آن عینی است. شهرها، ماهیت، شاکله و امور و ساختارهایی که بر زیست فردی و اجتماعی آن حاکم است، از نشانه های اساسی و همچنین مکان ظهور و شکوفایی تمدن است. پیشرفت تمدنی در شهرها قابل مشاهده و سنجش است. تجربه تاریخ گذشته نشان داده که ایدههای پیشرفت نوعا بر محور شهرها و مختصات و ویژگیهای آنها صورتبندی شده است. مکتب اسلام و آموزههای آن شهر را مکان مطلوب تحقق حیات طیبه انسانی معرفی میکند، کارکردها و نقش شهرها در عینیت بخشیدن به ایدههای مرتبط با وضع مطلوب حیات فردی و اجتماعی انسان در تجربه زیست مدنی انسان قابل مشاهده است. از این رو در طراحی و اجرای پروژه پیشرفت اسلامی ایرانی و همچنین در طراحی و اجرای برنامههای جامع شهر سازی به این دو وجه لازم است توجه شود. اولا شهر مکان مطلوب ظهور و شکوفایی ایدههای تمدنی است و اینکه این پدیده برای خود ماهیت، مختصات، پویاییها و معضلاتی دارد. بی توجهی به این وجوه در فرایند پروژههای مرتبط با هر دو موضوع کاستیهای جبران ناپذیر ایجاد میکند. این مقاله تلاشی برای برجسته سازی جایگاه شهر در پروژه پیشرفت ایرانی اسلامی است.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-559971320190723Evaluation of Historical Housing Index in View of Iranian-Islamic Architectural Style in Line with Transformability of Modern Architectureارزیابی شاخصههای مسکن تاریخی از دیدگاه سبک معماری ایرانی- اسلامی در راستای تحول پذیری سبک معماری نوین (مطالعه موردی: بافت تاریخی شهر گرگان)366210407120.1001.1.23225645.1398.7.1.3.6FAسعید ملکیدانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید چمران اهوازمصطفی آریان کیادانش آموخته مقطع کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه گلستان0000-0002-1710-3319Journal Article20200301Upon falling into oblivion of Iranian style of architecture in contemporary housing projects, aspects of the Islamic concept of architecture is absent from Iranian modern houses. Construction of buildings is now far from the traditional Iranian architectural style that once entailed rich Iranian-Islamic culture. This paper intends to study and analyze houses in the historical fabric of Gorgan, the capital city of Golestan Province, Iran, based on Iranian-Islamic architectural style and the influence Iranian architecture has received from the developments in modern architecture. The research method is applied-comparative and the study is interpretive-historical in nature. The statistical population consists of residential houses situated in the historical fabric of Gorgan and the ideal sample size has been calculated based on the Cochran formula 322. Questionnaires have been distributed based on simple technique of random sampling. SPSS, Excel, the One Sample t Test and the Pearson correlation coefficient have been used for data analysis. The results of Pearson test indicate “overlooking” with a coefficient of 0.357, “comfort” with a coefficient of 0.483, “privacy” with a coefficient of 0.297 and the “security of commuting for women and children” with a coefficient of 0.142 in the state of living of the settlers of houses situated in the historical fabric of the city of Gorgan, showing a meaningful and direct relation. Also, the results of One Sample t Test indicate there is a 95 percent meaningful and influential relation between satisfaction over living in the historical fabric and the degree of access to the services and facilities, sense of belongingness to the place of living, environmental indicators, the variable of liveliness, and neighborhood relations.با فراموش شدن الگوی معماری ایرانی در مسکن معاصر رنگ اسلامی بودن از مسکن ایرانی زدوده شده است. از این رو ساخت و سازهایی به چشم میخورد که از الگوی سنتی مسکن ایرانی که آمیخته با فرهنگ غنی ایرانی- اسلامی بوده فاصله گرفتهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل خانههای بافت تاریخی شهر گرگان بر اساس دیدگاه سبک معماری ایرانی- اسلامی و اثرگذاری تحولات سبک معماری مدرن بر معماری ایرانی میباشد. نوع پژوهش کاربردی- تطبیقی و روش بررسی آن، تفسیری- تاریخی است. جامعه آماری پژوهش واحدهای مسکونی واقع در بافت تاریخی شهر گرگان و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 322 محاسبه شده که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده اقدام به توزیع پرسشنامهها شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و تحلیل آمارها از نرمافزارهای آماری SPSS، Excel و آزمون-های آماری T تک نمونهای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون پیرسون نشان میدهد که شاخصهای وضعیت اشراف و دید داشتن با میزان ضریب 0.357، آسایش زندگی با ضریب 0.483، محرمیت با ضریب 0.297 و شاخص وضعیت امنیت تردد زنان و کودکان با میزان ضریب 0.142 در ارتباط با وضعیت سکونت ساکنین در خانهها و بافت تاریخی شهر گرگان، بیانگر رابطه معنادار و مستقیمی میباشد. همچنین نتایج حاصل از آزمون tتک نمونهای نیز نشان میدهد که در سطح 95 درصد بین میزان رضایتمندی ساکنین از زندگی در بافت تاریخی با وضعیت دسترسی به خدمات و امکانات، حس تعلق به مکان، مؤلفههای زیستمحیطی، متغیر سرزندگی و روابط همسایگی رابطه معنادار و تأثیرگذاری وجود دارد.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-559971320190723Entrepreneurship and Strengthening Iranian Women's Clothing Patterns Inspired by Traditional Damavand Damagesکارآفرینی و تقویت الگوهای پوشاک زنانه اسلامی- ایرانی با الهام از نقوش سنتی شهرستان دماوند638910407220.1001.1.23225645.1398.7.1.4.7FAعطیه یوزباشیدانشجو دکترا پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد0000-0003-0747-1262سمیه رسولی پوردانشجو کارشناسیارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد،Journal Article20200301aپوشاک از نمودهای عینی فرهنگ هر جامعهای به شمار میرود. بناهای مذهبی امامزادهها مملو از نقوش تزیینی پرباری است، که به سبب برخورداری از طرحهای هنری و نقوش نمادین، میتواند در طراحی پوشاک زنانه مورد استفاده قرار گیرد. در عین حال میتواند الگو و کمکی برای ایجاد و توسعه اشتغال و پیشرفت اقتصادی کشور باشد. بنابراین توسعهی فرهنگ کارآفرینی در سطح جامعه اهمیت پیدا میکند. این مقاله، کوششی است برای مطالعه، شناخت هویت و ویژگیهای بصری و ریشههای اعتقادی و مفاهیم پنهان و نمادین نقوش سنتی شهرستان دماوند و کارآفرینی و کاربرد آنها در طراحی پوشاک زنانه. روش انجام تحقیق بر مبنای ماهیت توصیفی- تحلیلی بوده است و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت ترکیبی (کتابخانهای و میدانی) مورد استفاده قرار گرفته است. ابزارگردآوری دادهها، شامل: مشاهده، دوربین (عکاسی و فیلمبرداری)، اسکنر، اینترنت و فیشبرداری است. جامعه آماری این پژوهش، پنج امامزاده شهرستان دماوند استان تهران است و روش نمونهگیری به شکل انتخابی است. پنج نقش شاخص را از مجموعه نمونههای مورد مطالعه انتخاب و سپس برای هریک نمونههای تصویری و سه نمونه طراحی پوشاک زنانه (مانتو، کیف و کفش) با الهام از نقوش سنتی امامزادههای این شهرستان ارائه شده است. نتایج حاصل از این مطالعه، گویای آن است که منطقه مورد مطالعه، بهعنوان بخشی کوچک از پهنه فرهنگی ایران، توانایی ارائه نمونههای کاربردی نقوش را در حد گستردهای در خود دارد و طراحی پوشاک نیز قابلیت ترکیب و تغییر را دارا میباشند و قابل تعمیم به دیگر مناطق کشور و حوزههای فرهنگی هستند.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-559971320190723sمطالعه تطبیقی الگوی تدریس اسلامی و ایرانی بر پایه تجارب جهانی (با تاکید بر نظر دانشجویان علوم انسانی تهران)11314910636420.1001.1.23225645.1398.7.1.5.8FAحسین عبداللهیدانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهرانسعید غیاثی ندوشنگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائیمرتضی طاهریاستادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهرانغلامرضا یادگارزادهاستادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهرانسعیده تقی زادهدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی علامهJournal Article20200420sهدف پژوهش مطالعه تطبیقی الگوی تدریس اسلامی و ایرانی پیشنهادی دانشجویان ارشد رشتههای علوم انسانی دانشگاههای تهران بر پایه تجارب جهانی است تا بتوان در نهایت به الگوی تدریس اسلامی و ایرانی برای دوره ارشد رشتههای علوم انسانی دست یافت. پژوهش کیفی حاضر با استفاده از روش مطالعه تطبیقی و نظریه زمینهای انجام شده است. مشارکتکنندگان دانشجویان ارشد شش دانشگاه دولتی تهران به تعداد 120 نفر در سال 1398 هستند که مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتهاند. در این پژوهش نمونهگیری نظری (اشباع نظری) صورت گرفته است. جهت تعیین روایی، از نظرخواهی توسط مشارکتکنندگان و جهت تعیین پایایی، مصاحبهها به 10 نفر از صاحبنظران تدریس سپرده شد تا مصاحبهها مجدد کدگذاری شوند. یافتهها تفاوتهایی میان تدریس در دانشگاههای ایران، دانشگاههای مطرح جهان و تدریس بر اساس ارزشهای اسلامی و ایرانی را نشان داد. همچنین لازم به ذکر است تفاوت آشکاری میان الگوی اسلامی و ایرانی پیشنهادی دانشجویان علوم انسانی دانشگاههای تهران مشاهده نشد (گرچه تفاوتهایی وجود دارد). علاوه بر این در الگوی اسلامی و ایرانی پیشنهادی این پژوهش 8 مولفه اصلی در بافتی از ارزشهای اسلامی و ایرانی وجود دارد که هر یک دارای زیر بخشهایی است. در مجموع با توجه به یافتههای پژوهش میتوان بیان کرد که در الگوی اسلامی و ایرانی، دانشجویان ارشد بیش از هر چیز در تدریس اساتید خود به دنبال احترام، انگیزش، ارزشمداری، دینمداری، حمایت، انسانگرایی، تعامل و کاربردی بودن هستند.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-559971320190723sمفهوم پردازی ادراک عدالت فرادست، مبتنی بر اندیشه های امام علی(علیه السلام) در نهج البلاغه15017810636520.1001.1.23225645.1398.7.1.6.9FAسعید صحتدانشیار دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده مدیریت و حسابداریوحید خاشعیاستاد یار دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبائیحامد دهقاناناستادیار دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده مدیریت و حسابداریوحیدرضا حلوائیهادانشجوی دکترای مدیریت دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200420sآنچه در خصوص عدالت سازمانی تا کنون مطرح گردیده بررسی رفتار از سوی فرادستان و ادراک از سوی زیردستان بوده است. اما طبق بیان امام علی(ع) حق، مفهومی دو سویه است و عدم رعایت حقوق فرادستان توسط زیردستان نیز میتواند منجر به شکل-گیری احساس بیعدالتی در فرادستان گشته و این ادراک با توجه به تاثیرگذاری بیشتر فرادستان بر فرآیندها و تاثیرات رفتاری آنها بر جو سازمانی، تبعاتی را به دنبال خواهد داشت که در این پژوهش برآنیم با تمرکز بر نهجالبلاغه و با استفاده از شیوه پژوهش دادهبنیاد (متنی) و مدل پارادایمی اشتروس- کوربین، نظریهای را در خصوص ادراک عدالت فرادستان بسط دهیم. بهعنوان نتیجه، 1232 کدِ بدست آمده پس از چندینبار بازنگری به 242 کدْ تلخیص و در 37 مفهوم دستهبندی گردید. نهایتا این 37 مفهوم در قالب عوامل علی، زمینهای، تعدیلگر، محوری، راهکارها و پیامدها، جایابی و ارتباطات آنها مشخص شد. یافتهها بیانگر آن است، علاوه بر آنکه عدالت فرادست بعدی جدید در عدالت سازمانی است، با ورود این سازه تغییری پارادایماتیک در نگرش به عدالت رخ خواهد داد و نگاه جاری را از حالت خطی و مقطع به نگاهی فرآیندی و پویا تبدیل میکند، این نگاه نسبت به فرادست منصفانه و نسبت به زیردست عزتمندانه است.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-559971320190723sواکاوی تاثیر ادراک حسی بر افزایش حس رضایتمندی در مساجد محله ای با رویکرد ارائه الگوهای جهانی معماری ایرانی- اسلامی(نمونه موردی مساجد محله ای قزوین)17920910636720.1001.1.23225645.1398.7.1.7.0FAجمال الدین سهیلیاستادیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.مهدی خاک زنداستادیار دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانرسول پهلوان پوردانشجوی دوره دکتری گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.Journal Article20200420sمسجد به عنوان مهمترین نمود معماری اسلامی، سنگری است که میتوان از آن در جهت بازشناسی و مواجهه با تهدیدها و فرصتهای پیشرو، احیای سرمایههای فرهنگی و ارزش های اسلامی استفاده نمود. بیتردید مسجد، در چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و همچنین سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه فکر، علم، و زندگی به سوی تمدن نوین اسلامی ایرانی در نیم قرن آینده، مهمترین پایگاه نقشآفرین در این زمینه می باشد. شناسایی ویژگی ها، اصول و ارزش های موجود در معماری و شهرسازی مساجد و همچنین تطبیق متناسب آنها با نیازهای دوره معاصر، هدف پژوهش حاضر می باشد. در تحقیق حاضر به روش پیمایشی به بررسی تاثیر مدل های ادراک حسی موثر بر افزایش رضایتمندی در مساجد محله ای شهر قزوین پرداخته شده است، و نیز پس از تبیین مدل ها و مولفه های ادراک حسی، معیارهای ارزیابی موثر بر افزایش رضایتمندی در مساجد استخراج و پرسشنامه طبق طیف لیکرت تنظیم شده است، و با روش مدل یابی معادلات ساختاری(SEM )روابط بین متغییرها و میزان تاثیر آنها تحلیل گردید. یافته های تحقیق وجود رابطه معنادار بین مولفه های ادراک حسی و رضایتمندی در مساجد محله ای را نشان می دهند، که در آن میزان تاثیر گذاری شاخصه های فرهنگی و نظام اجتماعی موجود در محله از دیگر شاخصه ها بیشتر می باشد. همچنین رعایت الگوهای حسی در طراحی عناصر تشکیل دهنده مساجد باعث افزایش حس رضایتمندی شده که این امر موجب ایجاد و تقویت الگوهای معماری حسی انطباقی در مکان های مذهبی می گردد.ناشر: سازمان بسیج اساتید
دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشورفصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی2329-559971320190723sبررسی رابطه بین توانمندسازی منابع انسانی وفن آوری اطلاعات در توسعه سازمانها (مورد مطالعه:سازمان تامین اجتماعی تهران بزرگ)21022410685920.1001.1.23225645.1398.7.1.8.1FAجعفر حسین پور سعادت آبادیدانشیار ارتباطات دانشگاه امینj.sadat95@gmail.comعباس رنجبرکارشناس ارشد مدیریت دولتیJournal Article20200427sتوانمندسازی کارکنان، به معنای تشویق آنان برای مشارکت بیشتر در تصمیمگیری است؛ یعنی، فضایی برای افراد فراهم شود تا بتوانند ایدههای خوبی را بیافرینند و آنها را به عمل آورند؛ توانمندسازی، عنصر حیاتی کسب وکار در دنیای نوین است. محیط کاری توانمندشده، جایی است که کارکنان به صورت گروهی حضور دارند و در انجام کارها با یکدیگر همکاری میکنند. این شرایط با محیط کاری سنتی که در آن افراد در انجام وظایف، خود را رقیب یکدیگر میپنداشتند کاملاً متفاوت است.یکی از ارزش هایی که سازمان ها می توانند با استفاده از توانمند سازی کارکنان در سازمان شان ایجاد نمایند، بهره برداری بیشتر از فن آوری اطلاعات است. هدف کلی تحقیق حاضر، تبیین رابطه بین توانمندسازی منابع انسانی و فن آوری اطلاعات در سازمان تامین اجتماعی تهران بزرگ میباشد با استفاده از فرمول کوکران عدد حجم نمونه از بین 1682 نفرکارمند، 313 بدست آمد. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. روایی تحقیق با استفاده از نظریات اساتید و متخصصین (10 نفر) بررسی و مورد تایید قرار گرفت. پایایی تحقیق با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای گویههای تحقیق در محدوده 760/0 تا 890/0 محاسبه شده است. نتایج نشان دهنده آن است که بین ابعاد توانمند سازی شامل احساس شایستگی، احساس استقلال، احساس مؤثر بودن، احساس معنی دار بودن و احساس اعتماد به دیگران و فن آوری اطلاعات رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.