2024-03-29T14:12:39Z
http://www.ipoba.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7668
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1396
5
9
اولویت بندی و تعیین وضعیت مؤلفه های هوش فرهنگی بر اساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت (مطالعه موردی: رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان شرقی)
کریم
اسگندری
شادی
عرفای جمشیدی
هوش فرهنگی مهم ترین ابزاری است که می تواند برای مواجهه مناسب با موقعیت های چند فرهنگی به کار گرفته شود. اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین، رهنمودها و توصیه های بسیاری در هر جنبه از زندگی بشر را دارا می باشد و قرآن به عنوان یک راه کار بزرگ الهی برای انسانها بهترین و با قوامترین راه را به بشریت ارایه می دهد و انسانها را به سمت راهی که مطمئنتر و مستحکمتر است هدایت می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت مؤلفه های هوش فرهنگی رؤسای شعب بانک ملت از دیدگاه اسلام و قرآن می باشد. برای این منظور هوش فرهنگی بر اساس نظریه تلفیقی «انگ، ونداین و کریستین کُه » و «قرآن و اسلام» در چهار مؤلفه هوش فراشناخی اسلامی- ایرانی، هوش شناختی اسلامی- ایرانی، هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی و هوش رفتاری اسلامی تعریف شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، رؤسای شعب بانک ملت استان آذربایجان شرقی می باشد که تعداد آن ها 71 نفر می باشند. ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه می باشد که پس از سنجش روایی و پایایی آن، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، اطلاعات حاصله با استفاده از روش های آماری توصیفی تلخیص و طبقه بندی شد و برای آزمون سوال های پژوهش از آزمون One T-Test Sample و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاصله بیان گر آن است که وضعیت هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی رؤسای شعب بانک ملت نسبت به سایر مؤلفه های هوش فرهنگی اسلامی- ایرانی وضعیت بهتری دارد.
هوش فرهنگی اسلامی- ایرانی
هوش فراشناختی اسلامی- ایرانی
هوش شناختی اسلامی- ایرانی
هوش انگیزشی اسلامی- ایرانی
هوش رفتاری اسلامی- ایرانی
2017
08
23
8
34
http://www.ipoba.ir/article_60891_2f9f519e9e6f40c9a2f0256489529a09.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1396
5
9
بررسی نقش سرمایه اجتماعی در گرایش مردم به الگوهای اقتصاد مقاومتی در شهر کرمانشاه
عبدالحسین
کلانتری
هابیل
حیدرخانی
سیروس
محبی
اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، یک واقعیت اقتصادی است که شاخصهای آن ریشه در عمل دارد، نه حرف. در بحث اقتصاد مقاومتی نباید همه ی مسئولیت ها و وظایف را به گردن دولتمردان انداخت، بلکه نقش مردم بسیار مهم تر و حساس تر می باشد. با توجه به اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامه و استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS، به دنبال بررسی نقش سرمایه اجتماعی در گرایش به الگوهای اقتصاد مقاومتی می باشد. جامعه آماری پژوهش شهروندان 18 سال به بالای شهر کرمانشاه می باشد که با استفاده از فورمول کوکران تعداد 384 از آنها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته شده است. نتایج این تحقیق نشان دهنده ی رابطه ی مثبت، مستقیم و معنادار بین تمامی متغیرهای مستقل و متغیر وابسته پژوهش می باشد. بدین صورت که هرچه میزان کل سرمایه اجتماعی(32/0) و شاخص های آن یعنی اعتماد اجتماعی (38/0 =P)، انسجام اجتماعی (31/0 =P)،مشارکت اجتماعی (33/0 =P)، آگاهی اجتماعی (30/0 =P) و تعامل اجتماعی (24/0 =P) در بین شهروندان بیشتر باشد گرایش به الگوهای اقتصاد مقاومتی بیشتر امکان پذیر می گردد. همچنین نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری (Smart PLS) نیز نشان دادند که متغیر سرمایه اجتماعی در مجموع 48/0 از واریانس متغیر گرایش به اقتصاد مقاومتی را تبیین می کند،با مدنظر قرار دادن مقادیر مربوط به حجم اثر شاخص ضریب تعیین این مقدار در حد متوسط (23/0) برآورد می شود.
الگوهای اقتصاد مقاومتی
بیانات مقام معظم رهبری
سرمایه اجتماعی
شهر کرمانشاه
2017
08
23
36
58
http://www.ipoba.ir/article_60892_f4ecdcc842f978e64261ce7cdebcaa9e.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1396
5
9
توسعه چارچوب نظری یک اقتصاد تعادلی: راهکاری بر اساس یک الگوی اقتصاد اسلامی ایرانی
هاشم
زارع
بی شک امروزه بالندگی علوم مختلف در پیدایش دانش های نوین مدیون افرادی هستند که بدون تعصب و با استفاده از علوم درون و بین رشته ای در یک فرآیند منطقی و با استفاده از برهان های نوین علمی و بدون نگرانی از شرایط و جو حاکم بر جامعه علمی، به مسائل پیش رو می نگرند. در این بین علم اقتصاد و عالمان این علم نیز از این امر مستثنا نمی باشند. با توجه به شرایط امروز جهان دیگر زمان آن رسیده که عالمان اقتصاد اسلامی با اعتقاد خردمندانه بر دانش الهی خود برای بسیاری از سوالات پیش روی اقتصاددانان در دنیا پیش قدم شوند و هیچ هراسی در این جهاد بزرگ به دل راه ندهند. تلاش و مطالعه پیش رو رشحه ای از دریای ژرف و عمیق مبانی اقتصاد اسلامی است که سعی می کند با تکمیل فروض و ارائه راهکار اسلامی، وجود تعادل رقابتی را به شرط وجود تعادل جبرانی از فضای نظری به سوی عالم واقعیت سوق دهد. به عبارت دقیق تر با فرض وجود تعادل جبرانی، از طریق انتقال بخشی از ذخایر دارایی و مازاد درآمد تحت عنوان خمس و زکات و نه هرگونه پرداختی دیگری(این دو نوع پرداختی دارای قواعدی است که با تئوری سازگاری دارد) به افراد با درآمد منفی و یا دچار ورشکستگی، تعادل رقابتی در چارچوب یک اقتصاد اسلامی امکان پذیر و هیچگاه نقض نگردد.
تعادل رقابتی
تعادل جبرانی
اقتصاد اسلامی
زکات
خمس
2017
08
23
60
81
http://www.ipoba.ir/article_60893_e5f7cc9d997472e46372b11b20b15e2e.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1396
5
9
فقه الکترونیک در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
علی اکبر
ایزدی فرد
سید مجتبی
حسین نژاد
از جمله مباحث مهم در حوزه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مباحث فقه الکترونیک است. با توجه به نقس اساسی االکترونیک و اینترنت در پیشرفت جامعه، اهمیت فقه الکترونیک و کاربرد آن در حوزه حقوقی و قانونی و حوزه شریعت اسلام بر کسی پوشیده نیست. نگارندکان در این تحقیق پس از بررسی واژهها و مفاهیم کلی و اهمیت فقه الکترونیک و کاربرد آن در حوزه حقوقی و قانونی و شریعت اسلام، به بررسی تطبیق حکم وضعی و تکلیفی فعل و انفعالات الکترونیکی پرداخته و به این نتیجه میرسند که مقتضای قاعده در رابطه با حکم وضعی و تکلیفی اعمال الکترونیکی، همان حکم وضعی و تکلیفی نوعی سنتی از آن است. سپس در نهایت به ادله مشروعیت اعمال الکترونیکی پرداخته و پس از پاسخ به اشکالات مقدّر یعنی مناقشه موضوعی مشروعیت اینترنت و بررسی ادله حکم تکلیفی و وضعی مصادیق و اعمال اینترنتی، معتقد به تعمیم حکم به نوع مجازی و الکترونیکی این دسته از اعمال میباشند.
فقه
الکترونیک
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
اطلاق و عموم
اصالةالفساد
اصالةالصحة
2017
08
23
83
104
http://www.ipoba.ir/article_60894_fcfe3af6ec635d95b1f322a0d1f9ac54.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1396
5
9
سبک زندگی (ایرانی اسلامی) و مصرف فرهنگی(مورد مطالعه شهروندان گرگانی)
اکرم
مولوی زاده
عالیه
شکربیگی
غلامرضا
خوش فر
تمایزات سبکهای زندگی ربط وثیقی با میزان مصرف فرهنگی دارد. بنا بر نظر بوردیو، آنچه تعیین کنندة نحوة گزینش ژانرهای مختلف کالاهای فرهنگی است، تعامل نظامی از رویههای ادراک و ارزیابی (ذائقه)، و نظامی از اعمال قابل طبقهبندی است که سبک زندگی را ایجاد میکند. سبکهای زندگی موجب نوعی نظم منطقی در مصرف فرهنگی میشوند که بر اساس آن میتوان افراد را بر حسب تشابهات و یا تمایزاتشان در سطوح عالی، میانی و عامی قرار داد. پژوهش حاضر، با هدف شناسایی رابطة بین سبک زندگی (ایرانی- اسلامی) و مصرف فرهنگی شهروندان گرگانی بر مبنای نظریههای جامعه شناسی، به روش پیمایشی انجام شده است. جامعة آماری تحقیق ۳۵۰۶۷۶ نفر شهروندان گرگانی بالاتر از ۱۸ سال بوده اند که تعداد ۳۸۴ نفر به عنوان نمونه بر اساس روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک (با استفاده از نقشه حوزه و بلوکهای شهری) انتخاب شده و به پرسشهای تحقیق پاسخ داده اند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامة محقق ساخته بوده که با اعتباریابی محتوایی از نوع صوری توسط کارشناسان و پایایی مطلوب (ضریب آلفا ی کرونباخ=۹۳۳/۰) مورد تأیید قرار گرفت. نتیجه تحقیق نشاندهندة رابطة معنادار (۴۰۹/۰r=) بین دو متغیر اصلی تحقیق (سبک زندگی و مصرف فرهنگی) بوده است. همچنین تحلیل رگرسیونی و تحلیل مسیر دادهها نشان داد که۳/۳۷ درصد از تغییرات مصرف فرهنگی توسط متغیرهای مستقل اصلی و فرعی تحقیق تبیین -شدند.
«سبک زندگی اسلامی- ایرانی»
«مصرف فرهنگی»
«پایگاه اقتصادی-اجتماعی»
«سرمایة اجتماعی»
«سرمایة فرهنگی»
«سرمایة اقتصادی»
2017
08
23
106
128
http://www.ipoba.ir/article_60896_0e8a1e829e3254251c031feaefc5ea73.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1396
5
9
بازکاوی اثرات گفتمان اصلاح دینی بر گفتمان انقلاب اسلامی؛ تداوم یا تکامل
پیمان
زنگنه
سمیه
حمیدی
حضور استعمار و ظهور دولتهای استبدادی در جهان اسلام از عوامل زوال اندیشه سیاسی بوده است. درکنار این عامل تعاملات ساختاری استعمار و استبداد به ترویج سطحینگری و گسترش اندیشه جبرگرایی نیز منجرشد. این نگرش ضمن تاثیر بر باورها و فرهنگ سیاسی مردم، دین را از اثرگذاری مطلوب بر حیات سیاسی و اجتماعی جامعه به حاشیه راند و آن را به عنوان امری شخصی و غیر اجتماعی در حوزه عبادات و اعمال فردی جای داد. به تریج در واکنش به انزوای دین در عرصه اجتماعی، مصلحانی برآمدند و بر آن شدند تا با بازتعریفی جدید از گزارههای دینی، آن را به حیات سیاسی و اجتماعی بازگردانند. مصلحان دینی در دو عرصه مبارزه با خرافات و تحجر دینی و مقابله با استعمار بر آن شدند تا ضمن تاکید بر اصل دین، آن را با شرایط و مقتضیات زمانی تطبیق دهند. برآمدن موج اول گفتمان اصلاح دینی در قرن نوزدهم در راستای پیرایش اندیشه دینی و محوریت دادن به آن و اصلاح جامعه بود. اینگفتمان با بازتفسیری جدید از گزارههای دینی برآن شد تا دین را در متن کنشهای سیاسی و اجتماعی قراردهد و از آن جهت رهایی از پیامدهای نامطلوب استعمار و استبداد یاری طلبد. اینگفتمان با رویکردی انتقادی نسبت به استعمار، پذیرش دستآوردهای علمی غرب و تلاش در جهت اصلاح نهاد استبداد، در صدد ایجاد قرائت جدیدی از گزارههای دینی برآمد.
گفتماناصلاح دینی
نفیاستعمار
نفیاستبداد
پیوند دین و سیاست
گفتمان انقلاب اسلامی
2017
08
23
130
148
http://www.ipoba.ir/article_60897_aed0b36f652dd4680e2d9bc301323a9d.pdf