2024-03-29T18:37:11Z
http://www.ipoba.ir/?_action=export&rf=summon&issue=17134
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1399
8
1
معرفت دینی، زمینه ساز سواد انقلاب اسلامی مدیران در منظومه فکری مقام معظم رهبری
محسن
عامری
زین العابدین
امینی سابق
احسان
ساده
محمدرضا
فاضلی
وجود عوامل تقویتکننده، موجب افزایش بهرهوری و تحقق اهداف سازمانی است. گرایش مدیران به معارف اسلامی، یکی از راههای ایجاد کنترل درونی در آنهاست و باعث میشود مدیران با توجه به باورها و ارزشهای خود، اقدام به رفتار مناسب در جهت پیشبرد اهداف سازمانی کنند. در این تحقیق که یک پژوهش بنیادی از نوع توصیفیـاکتشافی است، تلاش شده تا بر مبنای روش «نظریهپردازی دادهبنیاد» در مطالعات علوم انسانی، از مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب، عوامل زمینهساز و تقویتکنندة «سواد انقلاب اسلامی» برای مدیران، متناسب با روششناسی تحقیق و اهداف ارائه شود. در این تحقیق، به شناسایی و معرفی مفاهیم، مقولهها و فرامقولههای رویشیافته از درون دادهها با استفاده از بیانات مقام معظم رهبری بهصورت تمامخوانی تا رسیدن به اشباع، پرداخته شده است. از سه نوع کدگذاری (مفهوم سازی) باز، محوری، انتخابی، 84 کد و مفهوم، 24 مقوله و 6 فرامقوله بهنام متغیرهای علّی، محوری، مداخلهگر، راهبردی، زمینهساز و پیامدی بهدست آمد. متغیرهای زمینهساز سواد انقلاب اسلامی در مدیران و مسئولان نظام شامل معنویتگرایی، خودسازی، آخرتگرایی، اسلامگرایی و تکلیفمداری شد که «معرفت دینی» نام گرفت.
معرفت دینی
انقلاب اسلامی
سواد انقلاب اسلامی
مقام معظم رهبری
2020
04
20
9
36
http://www.ipoba.ir/article_124845_69820b2d74273a9e2f858531ef3bef0f.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1399
8
1
تحلیل گفتمانی مفهوم رفاه اجتماعی در انقلاب اسلامی با تأکید بر دیدگاه آیتالله خامنهای
محمد
سهیل سرو
علی
ذوعلم
رفاه اجتماعی ادارة امور مادی و روانی جامعه است و با مقولاتی نظیر کیفیت زندگی و آسایش در امور روانی و معیشت و مزایا و خدمات اجتماعی در امور مادی ارتباط دارد. در این مقاله با هدف دستیابی به نگاه انقلاب اسلامی بهعنوان یک حکومت دینی به رفاه اجتماعی، به کشف معنای رفاه اجتماعی در دیدگاه آیتالله خامنهای بهعنوان رهبر انقلاب اسلامی پرداخته شده و با پرسش اصلی «رفاه اجتماعی در دیدگاه آیتالله خامنهای چیست؟» پیگیری شده است. معناکاوای رفاه اجتماعی در این دیدگاه بهوسیلة بررسی مفاهیم مقوم و مفاهیم مرتبط با رفاه که بر اساس حساسیت نظری موضوع در نظریات رفاهی است، بهدست آمده است. این تحقیق با روش کیفی و از طریق تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف انجامشده است. براین اساس بیانات آیت الله خامنهای با نمونهگیری هدفمند انتخاب و در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین، تحلیل شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که رفاه اجتماعی در دیدگاه آیتالله خامنهای مبتنی بر مفهوم کمال انسانی و مبتنی بر رشد معنوی است. در این دیدگاه آزادی و عدالت اجتماعی برخلاف نظریات رایج رفاهی نه دو مفهوم مخالف که دو مفهوم موافق یکدیگرند و اساساً رفاه اجتماعی در نظر ایشان از رهگذر این دو مفهوم میگذرد. در این دیدگاه دولت نقش نظارتی در اعمال و انجام رفاه اجتماعی دارد. در این تحقیق به این نتیجه میرسیم که تلاش و کار و مسئولیتپذیری عامل اعطای تسهیلات است و تنها افرادی که توانایی کسب درآمد ندارند مانند ناتوانان جسمی و روحی دریافتکننده خدمات و تسهیلات رایگان هستند.
رفاه اجتماعی
آزادی
عدالت اجتماعی
دولت
آیتالله خامنهای
2020
04
20
37
62
http://www.ipoba.ir/article_124846_1b2ac62949a6184814e7bae328aa822a.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1399
8
1
مقایسة اقتصاد مقاومتی و پارارادایمهای جریان اصلی توسعه: امکان یا امتناع دستیابی به سنتزی نوین
نازنین زهرا
ستوده
فرشته
بهرامی پور
فهم جایگاه نظری الگوی اقتصاد مقاومتی جهت تبیین ویژگیهای آن و استفاده از تجربة سایر نظریههای توسعة اقتصادی برای دستیابی به الگویی کاربردی و عملی در ایران ضروری بهنظر میرسد. پرسشی که در پژوهش حاضر مطرح میشود این است که الگوی اقتصاد مقاومتی چه شباهتها و تفاوتهایی با نظریات جریان اصلی توسعه، یعنی مکتب نوسازی و مکتب وابستگی دارد؟ و آیا میتوان الگوی اقتصاد مقاومتی را بهعنوان سنتزی نوین در بحث توسعه دانست؟ پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش مقایسهای بر آن است که ویژگیهای دو نظریة نوسازی و وابستگی را با الگوی اقتصاد مقاومتی مقایسه کرده و به شباهتها و تفاوتهای آنها پی ببرد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که الگوی اقتصاد مقاومتی هرچند شباهتهایی با دو نظریه نوسازی و وابستگی دارد اما تفاوتهای قابل توجهی نیز دارند که الگوی اقتصاد مقاومتی را به سنتزی نوین برای تبدیل شدن به یک الگوی توسعه تبدیل کرده است؛ از این رو ماهیت مستقلی دارد و نمیتوان آن را در زمره هیچ یک از نظریههای مذکور بهشمار آورد.
الگوی اقتصاد مقاومتی
روش مقایسهای
نظریه نوسازی
نظریه وابستگی
2020
04
20
63
91
http://www.ipoba.ir/article_124847_7fa1096b5c633c6769fce63a3857bc97.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1399
8
1
بررسی رابطه بین اعتقاد به مفهوم برکت و بهرهوری نیروی انسانی (نمونه پژوهش: شرکت فولاد هرمزگان)
حمیدرضا
سهراب
داود
غلامرضایی
سید صادق
بحرینی
هدف این پژوهش «بررسی رابطه بین اعتقاد به مفهوم برکت و بهره وری نیروی انسانی» است که از نظر روش اجرای تحقیق، توصیفیـپیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعة آماری این تحقیق را مدیران، رؤسا، سرپرستان و کارشناسان شاغل در شرکت فولاد هرمزگان تشکیل می دهند که با استفاده از رابطة کوکران، 201 نفر بهعنوان نمونة آماری مورد نیاز انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده به صورت پیمایشی (میدانی) است و ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامة محقق ساخته است. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، واریانس، جداول فراوانی، درصد فراوانی و نمودار میله ای) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون علامت یا نشانة تک نمونه ای، تحلیل واریانس فریدمن و آزمون میانگین) از طریق نرم افزار SPSS انجام شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که با فاصلة اطمینان 95 درصد، از نظر کارکنان سازمان مورد بررسی، اعتقاد به عوامل مختلف اسباب و موانع برکت بر کارایی و اثربخشی کارکنان تاثیر معنا داری دارند. به عبارتی، اعتقاد به مفهوم برکت بر بهره وری نیروی انسانی تأثیر معناداری دارد.
برکت
کارایی
اثربخشی
بهرهوری نیروی انسانی
2020
04
20
92
120
http://www.ipoba.ir/article_124849_93bde926374e5adb0fd35aadaffa4c7e.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1399
8
1
بحرانهای مدرنیته و ریشههای انسانشناختی آن؛ به مثابة شاهدی بر ضرورت «الگوی نوین پیشرفت»
عبدالرسول
مشکات
محسن
شیراوند
همچنان که بسیاری از متفکران اذعان دارند، تمدن مدرن، دارای یک روی درخشان و پیشرفته و یک روی تاریک و بحرانی است. موضوع این مقاله، بررسی رویة چالش خیز و بحرانی آن و نیز جستجوی ریشهها و خاستگاههای نظری و بهویژه انسانشناختی آن است. هدف از این نوشتار نیز این است که ضرورتِ درانداختن طرحی نو و الگویی جدید (مبتنی بر مبانی و اصولی دیگرسان)، بهطور محسوس و ملموس هویدا شود و همة ما به ویژه معتقدان به دربستپذیریِ الگوی مدرنیته و منکران تحول و بازاندیشی در توسعة غربی، بهطور ملموستری، این ضرورت را احساس کنیم. این پژوهش با روش اسنادیـتحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای تألیف و به این نتیجه نایل شده است که: بحرانها و چالشهای فراگیر که اینک تمام مناسبات انسانی را تهدید میکند، اموری اتفاقی یا ناپیوسته نیستند؛ بلکه همگی ریشه در اصول و مبادی معرفتی و اندیشگی عصر جدید دارند. بر این اساس، به نظر میرسد، زمان آن فرا رسیده است که انسانِ امروز به افق و راهی متفاوت بیندیشد. البته این مقال، مدعیِ ستیز و پرهیز مطلق نیست؛ بلکه داعیِ بهرهگیری حکیمانه از تجارب مدرن، در عین حرکت جسورانه بهسمت افقی فرامدرن است.
مدرنیته
بحران
انسان شناسی
پیشرفت
الگوی نوین پیشرفت
2020
04
20
121
150
http://www.ipoba.ir/article_124851_ab2ae398e729453220888138bc5c8b6f.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1399
8
1
مطالعة اخلاق کار در شرکتهای خصوصی با بهرهوری بالا در شهر تهران
مهناز
پورهاشمی
سعید
معیدفر
سید محمود
نجاتی حسینی
اخلاق کار و میزان بهرهوری پایین در ایران یکی از مسائلی اجتماعی است که جامعهشناسان، سیاستگذاران و صاحبنظران سازمانی به آن پرداختهاند و دلایلی برای این ضعف بر شمردهاند. در این باره، مطالعات متنوعی در ادارات و سازمانهای دولتی انجام شده، ولی در این میان جای مطالعه بر روی شرکتهای خصوصی موفق، خالی بوده است. مطالعة حاضر پژوهشی جامعهشناختی است که به مطالعة اخلاق کار و رابطة آن با تقسیم کار بهنجار، در سه شرکت خصوصی با بهرهوری بالا در سطح شهر تهران پرداخته است. روش مطالعه پیمایش بوده و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. حجم نمونة 350 نفر برآورد شده که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. نتایج تحقیق در بخش توصیفی نشان میدهد که در همة ابعاد متغیر وابسته، یعنی اخلاق کار و همچنین متغیر مستقل (تقسیم کار بهنجار)، شرکتهای مورد مطالعه از وضعیت مناسبی برخوردار بودهاند و در این بین شرکت خدماتی نسبت به شرکتهای پژوهشی و آموزشی وضعیت مناسبتری داشته است. در بخش استنباطی نیز نتایج حاکی از آن است که تأثیرِ تقسیم کار بهنجار بر اخلاق کار مورد تأیید قرار گرفته و در بین مؤلفههای تقسیم کار نیز، مؤلفههای توسعه و تمایز نقشها با بتای (282/0)، تمرکز بر استعدادها و مهارتها با بتای (211/0) و تماسها و تعاملات کارکنان در سازمان با بتای (115/0) به ترتیب بیشترین تأثیرگذاری را بر اخلاق کار داشتهاند. اما دو مؤلفه توجه به قواعد و مقررات و همچنین نیاز به تغییر و تخصصپذیری در سازمان تأثیری بر اخلاق کار نشان ندادهاند.
تقسیم کار بهنجار
اخلاق کار
شرکتهای خصوصی
بهرهوری بالا
2020
07
22
151
174
http://www.ipoba.ir/article_124852_ec4451616f0f93b185dccd7486de2575.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1399
8
1
ارائة نظریة مدیریت دانش ایرانیاسلامی با راهبرد نظریهپردازی دادهبنیاد
حسن
موفق
غلامرضا
هاشم زاده خوراسگانی
اسفندیار
دشمن زیاری
هیچ مکتبی به اندازة اسلام برای دانش و آگاهی ارزش قائل نیست و هیچ دینی مانند دین اسلام انسانها را از خطر جهل برحذر نداشته است. مدیریت دانش، مفهوم تازهای نیست و بیشتر حاصل کار تمدنهای قدیمی از جمله تمدن اسلام و ایران است. بسیاری از فیلسوفان علم بر این امر تأکید دارند که هر جامعهای نیازمند به مجموعه دانشی است که متناسب با حافظة تاریخی، فرهنگی و بهطور کلی، سازگار با محیط زندگی آن جامعه باشد. در این میان کشورهای اسلامی بهویژه ایران با داشتن فلسفة زندگی خاص و فرهنگ متفاوت با دیگر کشورها، به تئوریهای خاص خود نیاز دارند. با وجود مطالعات فراوانی که در حوزة مدیریت دانش انجام گرفته است، شمار بسیار کمی از تحقیقات به مدیریت دانش با رویکرد ایرانیـاسلامی پرداختهاند و تحقیق جامع و معتبری در این خصوص مشاهده نگردید. این امر پژوهشگران را برآن داشت تا با بهکار بردن روش کیفی و راهبرد نظریهپردازی دادهبنیاد به مطالعه و بررسی در حوزة مورد اشاره بپردازند. هدف این پژوهش این است که ضمن مقایسة مدلهای مختلف مدیریت دانش و بررسی چرخة مدیریت دانش در ادبیات مدیریت و منابع اسلامی، نظریة مدیریت دانش ایرانیـاسلامی را ارائه کند. در این پژوهش با هفده نفر از خبرگان مصاحبة اختصاصی صورت گرفت که براساس تحلیل دادههای جمعآوری شده و پس از فرآیند کدگذاری سه مرحلهای متن مصاحبهها 235 کد نهایی، 80 مفهوم نهایی و 29 مقوله بهدست آمد و سپس نظریة مدیریت دانش ایرانیـاسلامی مطرح شد.
دانش
مدلهای مدیریت دانش
فرآیند مدیریت دانش
نظریة مدیریت دانش ایرانیـاسلامی
نظریهپردازی دادهبنیاد
2020
04
20
175
194
http://www.ipoba.ir/article_124854_e614a25427bd41225fad0c5d50d2ab43.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1399
8
1
الگوی اسلامی ایرانی شهر مطلوب در اندیشة ملاصدرا
روح الله
عشریه
حسن
ستاری ساربانقلی
محمد رضا
پاکدل
عزیز
جوانپور هروی
امروزه در تئوری شهرسازی، شهرهای مطلوبی از طرف نظریهپردازان غربی ارائه گشته که تأثیر زیادی در شکلگیری شهرهای جهان داشتهاند. این اندیشهها به این دلیل که با الگوی ایرانیـاسلامی همخوانی ندارند، سبب ایجاد نوعی سردرگمی میان شهروندان و طراحان گشته است. پژوهش حاضر با هدف ارائة الگوی اسلامیـایرانی شهر مطلوب در اندیشة ملاصدرا، بهعنوان گامی در جهت تبیین الگوی اسلامیـایرانی پیشرفت انجام شده است. این پژوهش با رویکردی کیفی، با استفاده از راهبرد مفهومسازی دادهبنیاد به بررسی الگوی اسلامیـایرانی شهر مطلوب در اندیشة ملاصدرا در قالب کتب تألیفی او پرداخته است و بهدلیل اینکه اندیشة حکمت متعالیه، اوج تفکر فکریـفلسفی ایرانیـاسلامی محسوب میشود، آن را جانشینی برای نمونههای مطروحة غربی معرفی مینماید. روش تحقیق بهصورت کیفی و مبتنی بر استراتژی تحلیلیـتوصیفی بر مبنای مطالعات کتابخانهای استوار است. توجه به اجتماع در عین توجه بهفرد، اجتماعی بودن سرشت انسان، فیلسوف بودن حاکمان، توجه به نفس، قوانین توحیدی، توجه به عقل، تعاون و همکاری اجتماع و حرکت جمعی در جهت رسیدن به کمال در میان شهروندان از موارد خاص مورد توجه این فیلسوف شهیر در باب شهر مطلوب بوده است. بیشترین توجه و تأکید این اندیشمند دربارة شهر مطلوب، ناظر بر سیر ارتقای توجه به زندگانی مادی و معنوی شهروندان و توجه کافی به امور روحانی و معنوی در فضاهای شهری است.
شهر مطلوب
حکمت متعالیه
ملاصدرا
سعادت اجتماع و فرد
2020
04
20
195
224
http://www.ipoba.ir/article_124855_144ec01cfdab5dcfc735627463e86476.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1399
8
1
رهیافت تمدنی به قرآن وسیرة رسول خدا(ص)؛ مطالعه موردی: راهبرد مشورت ؛ مبانی و پیامدها
محمد
نصیری
رمضان
رضائی
حسین
زارعکار
تشکیل حکومت بهطور قطع از مظاهر هر تمدنی است؛ چنانکه یکی از مقولههای مهم در حکومتداری، اهمیت به آراء عمومی و مشورت با مردم است. اینکه مشورت با مردم یکی از اقدامات مهم و بلکه بخشی از سیرة رسول خدا(ص) بوده است، امری غیرقابل انکار و بلکه غیرقابل تردید است، اما اینکه این مشورتها در چه قلمروهایی و مبتنی بر چه مبانیای بوده است، از مباحث مورد گفتگو و اختلاف نظر میان مورخان، مفسران و متکلمان است؛ چنان که راهبرد یا تاکتیک بودن این مشورتها که مسئلة اصلی این پژوهش را ساخته است، از مباحث مهم و دارای نتایج کاربردی برای اعصار مختلف فرهنگ، تمدن و حاکمیت اسلامی، بهویژه در نگاه به آینده و حرکت بهسوی تمدن نوین اسلامی خواهد بود؛ مسئلهای که کوشش میشود بهروش تحلیلی و رویکردی تلفیقی یعنی تاریخیـکلامی و مبتنی بر اسناد و مدارک تفسیری و تاریخی تبیین گردد. تشخیص راهبردی یا راهکُنشی بودن مشورتهای پیامبر بهعنوان الگوی تمام عیار مسلمانان و نیز حاکمان اسلامی، که هدف اصلی این مقاله را تشکیل میدهد، در نحوة مراجعه بهآراء عمومی در حکومتهای اسلامی در اعصار مختلف، تأثیر مستقیم دارد. بهنظر میرسد مشورتهای رسول خدا (ص) در دو قلمرو سیاسی و نظامی بیشتر نمود داشته است و هریک از این قلمروها مبتنی بر امور عرفی بوده است؛ همچنانکه راهبردی بودن تمامی مشورتها نیز غیرقابل تردید است؛ مضاف به این که رسول خدا (ص) و به تبع ایشان مردم، بین امور عرفی و امور الهی که حکم شرعی درباره آنها وجود دارد، در مشورت کردن، تفکیک قائل میشدند.
مشورت
سیرة نبوی
راهبردهای رسول خدا
قرآن
تمدن اسلامی
مبانی مشورت
2020
04
20
225
240
http://www.ipoba.ir/article_124857_a479198ecc524ffc575df5a756d0754d.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1399
8
1
آسیب شناسی موانع تولید علوم انسانی اسلامی و تحقق جنبش نرم افزاری (با استفاده از دیدگاه های اساتید و صاحب نظران حوزه تولید علم دینی)
حسن
محمدمیرزائی
ابوالفضل
ذوالفقاری
حسن
مرادی
جنبش نرم افزاری و تولید علم دینی )بالاخص در حوزه مطالعات علوم انسانی( یکی از مهمترین مسایل مطرح در مجامع علمی ایران )اعم از حوزوی و دانشگاهی( طی سالیان اخیربوده که البته با نشیب های زیادی نیز همراه بوده است. اما با اعتقاد برخی این فعالیت ها آنچنان ها باید و شاید در خور ماهیت، اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی نبوده و در واقع با آسیب ها و موانع مختلفی دست با گریبان بوده است. با توجا با همین موضوع، این مقاله در پی آن است ها با بهره گیری از روش نسبتا بدیع گرندد تئوری )نظریه داده بنیاد( و با استفاده از دیدگاه های 12 تن از اساتید و صاحب نظران مطرح این حوزه ه با استفاده از نمونه گیری نظری )مبتنی بر هدف( انتخاب شده اند، موانع پیش روی تولید علم دینی )با تأکید بر حوزه علوم انسانی( را تبیین و آسیب شناسی نماید در نهایت با طی نمودن مراحل مختلفِ روش مزبور، این موانع را در سطح "معرفتی"، "ساختاری" و "ذهنی و اخلاقی" دسته بندی کرده و در پایان با انجام فرآیند کد گذاری های باز، محوری و گزینشی، مدل نظری مناسب برای این مسئله را پیشنهاد می نماید.
علم دینی
علوم انسانی اسلامی
جنبش نرم افزاری
آسیب شناسی
نظریه داده بنیاد
2020
04
20
241
267
http://www.ipoba.ir/article_124860_5733e8472cb69da5089bd295dc3218e5.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1399
8
1
ارزیابی مسأله خانواده با محوریت نقش زن در سند ملی آموزشی 2030 یونسکو
مریم
سلگی
سوده
کریمی
رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد، در سپتامبر 2015 متعهد شدند تا اهداف دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را در سیاستگذاری کلان ملّی خود مد نظر داشته باشند. آموزش هدف چهارم این دستور کار میباشد. از جمله اهداف آموزشی در برنامهی ملی آموزشی 2030 عبارت است از: توسعه پایدار، تساوی جنسیتی، یکسان سازی افراد، خشونت زدایی و ارزش گزاری به هر نوع خانواده . در این مقاله پژوهشگر در دو بخش به بررسی مفهوم خاص خانواده و جایگاه آن در قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران می پردازد و سپس با روش تحقیق توصیفی، انتقادی، تحلیل محتوا با استفاده از تحلیل متن سند ملی آموزشی 2030 یونسکو، تمایزات مفاهیم مد نظر در این سند و خانواده به مفهوم ایرانی اسلامی را بررسی می نماید. نتایج حاصله از این پژوهش حاکی از آن است که آنچه که مورد پذیرش مولفان سند ملی آموزشی2030 است؛ اعتقاد به سکولاریسم می باشد، در حالی که الگوی اهداف نظام تربیتی- آموزشی ایران شامل: خدا محوری در نظام آموزش، عدالت تربیتی، مبانی ایرانی به عنوان معیار ارزش گزاری، تعلیم و تربیت پژوهش محور، ارزش گزاری به خانواده(زن و مردی که با عقد ازدواج صاحب فرزند شده اند) می باشد؛ در این الگو مفهوم بنیادین خدامحوری در نظام تربیتی و آموزشی است که با استمداد به مبانی اعتقادی عدالت تربیتی را در سیستم تربیتی و آموزشی به همراه دارد. معیار ارزش گزاری دراین الگو بر مبنای مبانی ایرانی اسلامی است و خانوادهای محترم شمرده می شود که با عقد رسمی زن و مرد صاحب فرزند گردند. به همین سبب به نظر میرسد تفاوت در ایدئولوژی کلی حاکم بر این سند و اسناد داخلی عدم امکان پیروی از سند ملی آموزشی 2030 را فراهم می آورد.
خانواده
ازدواج
اشکال نوپدید خانواده
زن
سند ملی آموزشی 2030
جمهوری اسلامی ایران
2020
04
20
267
298
http://www.ipoba.ir/article_124863_a3082f9e757b943b9d15b02aa60a5746.pdf
فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
2329-5599
2329-5599
1399
8
1
ارزش های مطلوب طراحی مسکن از منظر اندیشه اسلام (گامی در مسیر تبیین الگوی اسلامی ایرانی مسکن)
آزیتا
بلالی اسکویی
صادق
نظری
امروزه با توجه به بحث پیرامون هویت در معماری معاصر کشور و نیز الزام ها و ظرفیت های فرهنگ بومی، توجه به دانش (شناخت ها) و بینش (فلسفه وجودی) ارزش های فرهنگ اسلامی در معماری مسکن به منظور حرکت در جهت تبیین الگویی اسلامی ایرانی ضروری به نظر می رسد. به همین دلیل، هدف از پژوهش پیش رو شناخت ارزش های رفتاری و اخلاقی فرهنگ دینی در زمینه سکونت و تدوین راهکارهای موثر طراحی جهت کاربست آن در سیاست های کلی مسکن کشور به منظور پیشرفت و ارتقاء کیفیت مسکن معاصر می باشد. در این راستا، ابتدا برخی از گزاره های ارزشی در طراحی خانه از منابع سنت و شریعت، در مسیر مطالعات اسنادی و کتابخانه ای استخراج و با استناد به قرآن کریم بیان شده؛ سپس برای استنتاج گزاره ها از روش ترکیبی (مرکب از تحلیل محتوای کیفی و استدلال تحلیلی- استنباطی) بهره گرفته و راهکارهای پیشنهادی طراحی ارائه گردیده است. یافته ها نشان می دهد که ارزش های دینی تاکید بر مهمان پذیری خانه، محرمیت خانه و پرهیز از تجمل و اسراف دارد؛ که برای بها دادن به هریک از این اصول و در وصف آنها، گزاره های ارزشی نظیر "مهمان حبیب خداست"، "خانه حرم امن است" و "اسراف و تبذیر حرام است" مطرح شده است. اگر چه این ارزش ها به طور عمده در بافت و خانه های سنتی ایران حضور و ظهور داشت، اما امروزه در طراحی بسیاری از خانه های معاصر غایب و مجهول است. بنابراین فرد مسلمان می بایست با بهره گیری از اصول اسلامی و تجسم کالبد آن (مَنِش)، انعکاسی از عمل به این ارزش ها (کُنِش) را برای ارتقاء کیفت زندگی خود فراهم آورد.
مسکن
معماری اسلامی
الگوی اسلامی ایرانی
مهمان پذیری
محرمیت
پرهیز از اسراف
2020
04
20
299
345
http://www.ipoba.ir/article_124864_bf95d76ad5d33b73a0916b04d9a965fc.pdf