TY - JOUR ID - 128086 TI - نقش دانش و مسئولیت‌پذیری شهروندان در سبک زندگی توسعه محور (مطالعه موردی 5 منطقه منتخب شهر تهران) JO - فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی JA - IPOBA LA - fa SN - 2329-5599 AU - صالحی, وحید AU - شریفی, منصور AU - کریمیان دهقی, حبیب الله AD - دانشجوی دکتری، جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران AD - دکتری جمعیت شناسی، گروه علوم اجتماعی، هئیت علمی واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 8 IS - 2 SP - 302 EP - 324 KW - دانش KW - آگاهی شهروندی KW - مسئولیت‌پذیری KW - سبک زندگی KW - توسعه محوری DO - N2 - مفهوم شهروندی یکی از دیرپاترین مفاهیم سیاسی، اجتماعی، حقوقی و شهری است که متفکران، در حوزه های مختلف و از یونان باستان تا به امروز به آن توجه داشته اند. کسب مهارت های شهروند، یا به عبارت دیگر تبدیل شدن به ی شهروند مؤثر و کارآمد، مستلزم آگاهی از حقوق و تکالیف و مسئولیت شهروندی است، آگاهی شهروندی در جوانب مختلف عامل سایر مهمی برای تداوم زندگی جمعی در دنیای پرمخاطره مدرن است. آگاهی شهروندی باعث می شود فرد تکالیف و مسئولیت خود را بشناسد. این شناخت از یک سو عاملی است تا شهروندان تکالیف و مسئولیتشان را به نحو احسن انجام دهند و از سوی دیگر باعث رسیدن آنها به سبکی از زندگی که در رفع کمیابی و نیازهای آنها در راستای رسیدن به توسعه باشد. با توجه به اهمیت سبک زندگی در ایجاد توسعه محوری از یک سو و اهمیت آگاهی شهروندان و مسئولیت پذیری در تحقق مهم از سوی دیگر، در این پژوهش ابتدا، میزان و عوامل مؤثر بر آگاهی شهروندان در مسئولیت پذیری در منطقه منتخب شهر تهران مورد بررسی قرار می گیرد، سپس، رابطه میان مسئولی پذیری و سبک زندگی توسعه محور مورد تحلیل قرار می گیرند. UR - http://www.ipoba.ir/article_128086.html L1 - http://www.ipoba.ir/article_128086_37091b8e5c587632aad1cfad53af1cf6.pdf ER -