ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی سبک زندگی کارگزاران جمهوری اسلامی ایران با استفاده از مدل تحلیل اهمیت - عملکرد(IPA)
سبک زندگی کارگزاران زمینه اصلاح سبک زندگی عمومی در مسیر تمدن اسلامی است. اما زمانی میتواند فرصتی برای اثربخشی در جامعه ایجاد کند که مطابق با سبک زندگی مطلوب باشد. هدف نوشتار ارزیابی شکاف بین وضعیت موجود سبک زندگی کارگزاران جمهوری اسلامی ایران با وضعیت مطلوب، با استفاده از روش تحلیل اهمیت- عملکرد (IPA) است. پرسش این است که آسیبها و نقصهای سبک زندگی کارگزاران در نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟ در پاسخ میتوان گفت: کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران در بعد رفتار و اخلاق دچار آسیب و نقص بوده و در بعد اعتقادی مشکلات کمتری داشتهاند. یافتههای تحقیق با روش تحلیل IP نشان میدهد که شاخصهای: نفی استبداد، قانون مداری، مشورت و همفکری، وفای به عهد، ساده زیستی و قناعت در بعد رفتار و شاخصهای: اقامه حق و دفع باطل، اخلاص در عمل، خدامحوری در زندگی، تقوا و پرهیزکاری، عفت و حیا، انتقادپذیری و سعه صدر در بعد اخلاقی و شاخص: امانت دانستن مسئولیت در بعد اعتقادی، اگرچه اهمیت زیادی در راستای تحقق سبک زندگی مطلوب دارد اما وضعیت موجود در این شاخصها مطلوب نیست. بنابراین حاکمیت و همه کارگزاران نظام باید در جهت تقویت این شاخصها، تلاش نمایند.
http://www.ipoba.ir/article_43530_f7055ad2f0e3a7d5f617a474733269f9.pdf
2016-04-01
9
34
سبک زندگی
کارگزاران
اهمیت عملکرد
اعتقاد
اخلاق و ارزش
حسین
امانلو
hosein.amanlou@gmail.com
1
دکتری اندیشه سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ابراهیم
برزگر
barzegar@atu.ac.ir
2
استاد علوم سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی انتقادی فمینیسمِ لیبرال – رادیکال و مارکسی – سوسیالیستی با الگوی فطرت گرایانه در مطالعات زنان
نظریههای فمینیسم لیبرال و فمینیسم مارکسیتی-سوسیالیستی، علیرغم تفاوتهای بنیادی که با یکدیگر دارند اما از این لحاظ که رهایی «زن» را در گرو شبیهگردانیدن او به مرد میدانند با یکدیگر متشابهند. این دسته از نظریات فمینیستی با نادیده گرفتن استعدادهای متفاوت زنان و مردان، خواهان تشابه وضعیتی این دو جنس، در همه عرصهها هستند. این تشابه وضعیتی، نه تنها رهایی زنان از بند محدودیتهای اجتماعی را در پی ندارد بلکه موجب تحقیر جنس زن خواهد شد. فمینیستهای رادیکال نیز نه تنها تفاوتهای «جنسیتی» میان زن و مرد را به رسمیت نمیشناسند بلکه نافی تفاوتهای «جنسی» نیز هستند. کرامت و شأن «زن» به عنوان مخلوقی الهی که بهرهمند از امکانات فطری است در نظریات فمینیستی جایگاهی ندارد. الگوی فطرتمحور با بهرهگیری از نصّ صریح قرآن، در صدد به دست دادن تعریفی از «زن» بر میآید که از «مرد» منتزع نیست. در این الگو رابطه مکمل و اعتلای زن و مرد از استلزامات وجودی هر یک از دو جنس به شمار میآید. همچنین در الگوی فطرتمحور، پویایی رابطه میان زن و مرد، بر بستر نهاد خانواده است، نهادی که مبانی وجودیاش به واسطه اشاعهی نظریات فمینیستی به مخاطره افتاده است
http://www.ipoba.ir/article_43538_12844a1c08257e50adab1f585144b3a0.pdf
2016-04-01
35
59
جنسیت – فمینیسم لیبرال – فمینیسم مارکسی
سوسیالیستی – فمینیسم رادیکال- الگوی فطرت محور مطالعهی زنان
مجتبی
زارعی
zareei@modares.ac.ir
1
استادیار اندیشه سیاسی اسلام، دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
چالشها و فرصتهای همافزایی فرهنگی تفریحی در فضای مذهبی: مطالعه موردی امامزاده قاضیالصابر (ع)
مطالعه حاضر به بررسی چالشها و فرصتهای همافزایی فرهنگی تفریحی امامزاده قاضیالصابر (ع) میپردازد و در همین راستا نحوه تعامل سه سازمان میراث فرهنگی، اداره اوقاف استان تهران و شهرداری منطقه 3 تهران در زمینهی مدیریت و ساخت مجموعه فرهنگی تفریحی در کنار یک فضای مذهبی را مورد مداقه قرار میدهد. در مطالعه حاضر از روش انسان شناختی کیفی و فنهای مصاحبه نیمه ساخت یافته، مصاحبه روایی- اپیزودیک، گروه کانونی (فوکوسگروپ) و استراتژی مشاهده میدانی استفاده شده است، همچنین برای ساخت مدل مفهومی از مبانی نظری «حکمرانی خوب و سرمایه اجتماعی» و «اوقات فراغت و نشاط اجتماعی» مورد نظر قرار گرفته است. یافتههای مطالعه نشان میدهد که همافزایی فرهنگی تفریحی امامزاده قاضیالصابر (ع) فرصتهایی نظیر، «تمرکزگرایی دینی و مسجد محوری»، «تجمیع نهادهای مذهبی»، «جذب جوانان به فضای مذهبی»، «افزایش مصرف فرهنگی»، «احیای نمادهای هویت بخش محله»، «معرفی امامزاده»، «افزایش وجوهات امامزاده (ع)»، «مشارکت و تعامل فرهنگی»، «افزایش سرمایه اجتماعی شهرداری»، «افزایش نشاط اجتماعی در محله»، «کاهش هزینه فعالیت فرهنگی و تفریحی» و «بازسازی بنای فرسوده امامزاده» را به همراه دارد. همچنین این همافزایی با چالشهایی نظیر «تقدس شکنی»، «تخریب هویت محله»، «تخریب معماری سنتی امامزاده»، «عدم تناسب معماری امامزاده و مجموعه فرهنگی و تفریحی» و «عدم تناسب معماری امامزاده با فضای محله» مواجه است.
http://www.ipoba.ir/article_43564_b83030d5a6b2cd5b510ad01f3f07c779.pdf
2016-04-01
61
80
امامزاده قاضیالصابر (ع)
مسجد محوری
همافزایی فرهنگی
مشارکت دینی
نهادهای مذهبی
احمد
نادری
anaderi@ut.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه تهران
AUTHOR
مهدی
شهبازی
shahbazi767@gmail.com
2
کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه شاهد
AUTHOR
الهام
اکبری
e_akbari_114@yahoo.com
3
دکترای یادگیری الکترونیکی از دانشگاه اوترخت هلند، مدرس دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش تطبیقی الگوی توسعه روستایی کشور با توجه به الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت
در دوران حاکمیت دانش توسعه، الگوهای گوناگونی از توسعه معرفی شده که در زمانه خود در همه سطوح و اجزای ناظر بر مدیریت توسعه رسوخ یافته و پیامدهای خاص مکانی- فضایی در عرصه جهانی، منطقهای، ملی و سرزمینی نیز داشته است. تجربیات متعدد و همچنین نتایج حاصل از استفاده از الگوهای غربی توسعه، کشورهای جهان سوم از جمله ایران را به این نتیجه رسانده که استفاده از الگوهای بومی توسعه، الگویی که بر فرهنگ بومی و مبانی اعتقادی متکی باشد (اسلامی- ایرانی) بهترین الگو برای پیشرفت میباشد. هدف از این تحقیق ارزیابی الگوی فعلی توسعه روستایی با توجه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت میباشد. روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی میباشد و با استفاده از پرسشنامه و نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج گویای این واقعیت است که الگوی غالب و رایج در زمینه برنامهریزی توسعه روستایی در ایران با الگوی اسلامی ایرانی مطابقت ندارد. واژههای کلیدی: الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، الگوهای توسعه، توسعه روستایی، برنامهریزی روستایی، الگوی غالب روستایی
http://www.ipoba.ir/article_43565_9ca44ec532ffeef9839c693c92ac57dc.pdf
2016-04-01
81
98
الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت
الگوهای توسعه
توسعه روستایی
برنامهریزی روستایی
الگوی غالب روستایی
مرتضی
توکلی
tavakoly52@gmail.com
1
دانشیارگروه جغرافیا دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
سعید
بادی وند
2
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه زابل
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
علل انحطاط تمدن اسلامی از منظر استاد مطهری با تأکید بر تحلیل محتوای کتاب داستان راستان
علل انحطاط تمدن اسلامی از موضوعاتی است که ذهن اندیشمندان بسیاری را به خود جلب کرده است و نظریه پردازان زیادی هم از منظرهای گوناگون نظریههایی در تبیین این موضوع بیان کردهاند. استاد مرتضی مطهری ازجمله اندیشمندان ایرانی است که این موضوع سالها دغدغه ذهن او بوده و برای بررسی این موضوع نقشه راه همه جانبهای ترسیم کرده است. ایشان معتقد بود اصلاح نگرش بر اصلاح عمل مقدم است؛ پس برای بهبود عملکرد افراد جامعه ابتدا باید نگرش آنها را اصلاح کرد. همچنین، نقطه آغاز این حرکت اصلاحی، عموم مردم هستند؛ زیرا هر اصلاحی از سطح عموم آغاز میشود و به سطح خواص و حاکمان میرسد. بر همین اساس، استاد مطهری کتاب داستان راستان را نوشت تا نوجوانان را مخاطب این اصلاح نگرش قرار دهد. این پژوهش به کمک روش تحلیل محتوای کیفی در پی استخراج مفاهیمی است که استاد مطهری در این کتاب به مخاطب جوان خود منتقل میکند. همچنین، در پی بررسی میزان انطباق مفاهیم مندرج در این اثر با دورنمایه، نقشه راهی است که ایشان برای احیای تمدن اسلامی ترسیم کرده بود. بر اساس نتایج پژوهش، مقولههایی که در تحلیل محتوای این اثر بهدست آمد تا حد بسیار زیادی با نظریه استاد درباره علل انحطاط تمدن اسلامی منطبق است.
http://www.ipoba.ir/article_43566_9848c7b60113eb94d491e05d9f2baf79.pdf
2016-04-01
99
126
تمدن اسلامی
علل انحطاط
استاد مطهری
کتاب داستان راستان
مهدی
حسین زاده
ma.hoseinzadeh@ut.ac.ir
1
هیات علمی/گروه علوم اجتماعی اسلامی
AUTHOR
سیدمحسن
ملاباشی
mohsen.mollabashi@yahoo.com
2
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
احمد
مهرشاد
3
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل ﻣﺆثر بر ارتقای کیفیت محیط پیاده راههای شهرهای ایرانی- اسلامی (مورد مطالعه: پیاده راه میدان امام حسین (ع) و هفده شهریور)
در تاریخ شهرسازی ایرانی – اسلامی مولفههای وحدت، تعادل، توازن، زیبایی، همزیستی انسان با طبیعت و توسعه پایدار شهری همواره مورد توجه بوده است. یکی از ویژگیها و اهداف شهر آرمانی ایرانی _ اسلامی حضور انسان و تعاملات اجتماعی فرهنگی آن در محیطهای شهری از جمله پیاده راههای شهری بوده که نقش مهمی در سرزندگی شهرها داشته است. پژوهش حاضر در پی دستیابی به چگونگی ساماندهی کاربریهای محور پیاده راه میدان امام حسین (ع) و هفده شهریور به منظور ارتقای کیفیت محیط شهری است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و جامعه آماری 442 نفر از کسبه شاغل محدوده پیاده راه است. روش جمعآوری دادهها به صورت پیمایشی با بهرهگیری از فن ترکیبی SWOT و AHP است. یافتههای پژوهش با توجه به ماتریس بهدست آمده نشان میدهد که در حال حاضر وجود کاربریهای خاص از جمله مسجد امام حسین (ع)، ساختمان شهرداری منطقه 12 و بافت تاریخی با وزن 178/0 و موقعیت اقتصادی شامل بازارچههای واقع در حواشی میدان امام حسین (ع) و بازارچه شهرستانی در محدوده با وزن 166/0 به رونق پیاده راه کمک میکنند، اما کاربریهای فوق نمیتوانند پویایی کل فضای پیاده سازی را منجر شوند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل اقتصادی، حمل و نقل و دسترسی و توسعه فعالیتهای اجتماعی _ فرهنگی به عنوان مهمترین عوامل ﻣﺆثر در رونق پیاده راه مورد مطالعه میباشند. مهمترین استراتژی ارتقای کیفیت عملکردی پیاده راه، توجه به نقش اقتصادی و در مراحل بعد نحوه دسترسی و نقش اجتماعی آن است؛ بنابراین جهت پویایی فضای پیاده راه باید به تجمیع و ترکیب بعضی از کاربریها و تغییر آنها به کاربریهای تجاری و خدماتی جاذب سفر ازجمله کاربریهای فرهنگی، آموزشی، اداری، گردشگری، رفاهی و غیره پرداخته شود.
http://www.ipoba.ir/article_43567_2fc87f7c49b3da06bfae06d18c646b35.pdf
2016-04-01
127
151
ارتقای محیط شهری
پیاده راه شهری
شهر ایرانی _ اسلامی
پیاده راه امام حسین (ع) و هفده شهریور
شهر تهران
علی
شماعی
shamaiali@yahoo.com
1
دانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران، نویسنده مسئول
AUTHOR
محمدرضا
اقبال
mohammadreza.eghbal@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه خوارزمی، تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه قابلیتهای سازمانهای مردم نهاد بومی دین محور در حل چالشهای پیش روی توسعه اجتماع محور روستایی «مورد مطالعه: گروه جهادی طلاب عباد»
این مطالعه به بررسی نقش گروه جهادی طلاب عباد، به عنوان یک سازمان مردم نهاد بومی و دین محور، در توسعه اجتماع محور روستاهای مذکور، با ﺗﺄکید بر قابلیتهای این گروه در حل چالشهای پیش روی این رویکرد از توسعه میپردازد. در بخش چارچوب مفهومی مفاهیم توسعه اجتماع محور و چالشهای پیش روی آن و نیز سازمانهای مردم نهاد مورد بحث قرار گرفته است. این تحقیق، پژوهشی اکتشافی و میدانی است که با رویکرد کیفی انجام شده است و در آن دادههای مورد نیاز با ابزار مصاحبه عمیق، مشاهده و بررسی عکس، اسناد و مدارک جمعآوری شده است. پس از آن ضمن کدگذاری دادهها در قالب تمهای فرعی و اصلی، یافتههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل تماتیک، مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد؛ گروه عباد فعالیتهای تبلیغیاش را به حوزه احکام و مناسک دینی محدود نکرده، به طوری که با گسترش فعالیتهایش در عرصههای اجتماعی و تربیتی و نیز با تعمیق ارتباطات خود با جامعه روستایی، تبدیل به گروهی مرجع در روستاهای بخش دُرُح از توابع شهرستان سربیشه در بیرجند شده است. ضمناً از قابلیتهای گروه برای حل چالشهای پیش روی توسعه اجتماع محور روستایی میتوان به؛ قابلیت اطلاع رسانی و ارائه مشاوره به مسئولین محلی، قابلیت کمک رسانی به مردم در جهت درک دغدغههای مشترک اجتماع و حل آنها، قابلیت هماهنگ سازی اجتماع و قابلیت ایجاد یک گروه اجتماع محور مستقل اشاره کرد.
http://www.ipoba.ir/article_43568_cb70873083a364ee828575e70a787361.pdf
2016-04-01
153
173
توسعه اجتماع محور روستایی
سازمانهای مردم نهاد
قابلیت
گروه جهادی طلاب
مشارکت مردمی
احمد
فیروزآبادی
afirouzabadi@social.ut.ac.ir
1
دانشیار گروه مطالعات توسعه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
محسن
جعفری
mohsenjaffary@gmail.com
2
فارغالتحصیل کارشناسی ارشد، توسعه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی ،دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل گفتمان سه دوره اجرایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه وضعیت اجتماعی زنان
مقاله حاضر با اتخاذ روش تحلیل انتقادی گفتمان، در صدد پاسخگویی به دو پرسش اساسی است: در رابطه با تحول در وضعیت اجتماعی زنان، طی سه دهه گذشته بعد از انقلاب اسلامی، چه گفتمانهایی در نهاد اجرایی کشور شکل گرفته است؟ و با توجه به گفتمانهای احصا شده، زنان چه جایگاهی در این گفتمانها دارند؟ نتایج تحلیل اثبات میکند گفتمان دوره سازندگی توسعهگرای نظارتمحور است، چرا که رویکردی نظارتی و مصرفمحور به زنان داشته است. گفتمان دوره اصلاحات، لیبرالگرای مشارکتمحور نامگذاری شده است، چرا که با اتخاذ رویکرد لیبرال، سعی در توسعه مشارکت اجتماعی زنان داشته است؛ و بالاخره دوره عدالت و مهرورزی، گفتمانی را اتخاذ کرده است که آن را گفتمان تودهگرای وظیفهمحور مینامیم، چرا که از یک سو، مشارکت اجتماعی زنان را در حضور تودهوار اجتماعی تاویل میکند و از سوی دیگر، با اتخاذ رویکردی مرتجع، مکررا وظایفی مانند مادری و همسری زنان که در رابطه با مردان موضوعیت دارند را بازتولید میکند.
http://www.ipoba.ir/article_43569_3370db943ee88da0ea9df92c5a831d5e.pdf
2016-04-01
175
201
تحلیل انتقادی گفتمان
دوره اصلاحات
دوره سازندگی
دوره عدالت و مهرورزی
زنان
وضعیت اجتماعی
سهیلا
صادقی فسایی
ssadegh@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
عاطفه
خادمی
a.khademi@iscs.ac.ir
2
دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی- اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
LEAD_AUTHOR
طیبه
نجفی
tayebeh.najafi@yahoo.co.uk
3
پژوهشگر موسسه تحقیقات تربیتی، روانشناختی و اجتماعی، دانشگاه خوارزمی
AUTHOR