%0 Journal Article %T علم جامعه شناسی در ایران از منظر جامعه شناسان ایرانی %J فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی %I ناشر: سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور %Z 2329-5599 %A اسکندری نداف, علی %A پارسانیا, حمید %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 9 %N 2 %P - %! علم جامعه شناسی در ایران از منظر جامعه شناسان ایرانی %K علوم اجتماعی %K بومی‌گرایی %K علم دینی %K پوزیتیویست %K پست مدرن %K اصول منطقی_معرفتی %R %X این مقاله در چارچوب «جامعه‌شناسی جامعه شناسی»، به بررسی خودانتقادی های جامعه شناسان ایرانی در مورد وضعیت علم جامعه شناسی در ایران اختصاص دارد. برای این کار، با بهره گیری از ایدة مرتون، جامعه شناسی در ایران به مثابه یک «اجتماع علمی» شناسایی شده، همچنین داده‌های این پژوهش با مراجعه به آراء و نظرات خودِ جامعه‌شناسان ایرانی گردآوری شده است. در این پژوهش از روش تحلیل کیفی تلخیصی برای تحلیل خودانتقادی های درونی متون استفاده می‌شود. نتایج پژوهش نشان می دهد که فقدان مساله‌محوری، پوزیتیویسم محوری، فقدان چارچوب نظری، عدم زیست اندیشمندان در جامع ایرانی و بی‌ارتباطی با جامعه مدنی و قصور عاملان علوم اجتماعی از سوی جامعه شناسان ایرانی به عنوان مشکلات اصلی این علم در ایران معرفی شده است. همچنین برخی نبود استقلال و آزادی و غیربومی بودن را از دیگر مشکلات این علم در ایران می‌دانند. این مقاله با رجوع به الگوی تحلیلی ترنر در مورد وضع جامعه شناسی در آمریکا نشان می دهد که این ویژگی ها به بعد هنجاری هرگونه فعالیت در اجتماع علمی جامعه شناسی در ایران بدل شد و عبور از این شرایط هنجارین، نیازمند پیوند مجدد اجتماع علمی جامعه شناسی در ایران با نوع زیست خاصِ جامعه ایران و مشارکت در برنامه های اصلاح اجتماعی است. %U http://www.ipoba.ir/article_138452_e9f29396aa0684d178160ef081455598.pdf